0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

*
Боби, щом това ви е изпита там - вярвам, че и аз мога да изкарам ваша книжка от раз  :lol:

Това е огромната разлика между двете системи. В България те мъчат и вземането на книжка няма много общо с опита и уменията при шофиране. В Щатите не те мъчат, а го правят лесно - знаеш основното, на ти книжка, хайде поемай си отговорността, излизай на пътя и карай.
В Америка изразът "кой ти е книжка дал?" не съществува.

Обаче стриктно се следи всеки да кара застрахована кола, поне с "гражданска отговорност" - да се гарантира, че ще са покрити щетите на другия. Отделно малко хора карат стари трошки, а който кара нова кола, поддържа добра застраховка. Младежите на по 16 години са застраховани в полиците на родителите си и цените са толкова солени, че хората прежълтяват, като получат сметката. Всяка малка катастрофа вдига цената на застраховката за всеки на полицата.

Така че парите мотивират хората да не правят глупости и да карат разумно. Отделно тук шофирането не е по желание, а досадна необходимост и хората се държат толерантно и търпеливо на пътя. Стадният рефлекс при шофирането работи особено добре - рано или късно почваш да караш като повечето хора на пътя.
*
цигу ...взе ми думите от устата, честно.

При всичките изпити, които съм взела в този живот, при бизнес-преговори за луди пари, които се е налагало да водя работейки - не изнервена, ами леко притеснена не съм била. Е, ако още веднъж ми се наложи да мина българската процедура по сдобиване с шофьорска книжка - вярвай ми, че ще се откажа от опцията да карам кола доживот.  :?
Не, защото само по себе си ми беше толкова сложно, а защото първо като всеки човек с 2 гр. мозък поне - спонтанно вдигах нервите, заради всякакви глупости които ме задължават да зубря. Заради заложените в закони и правилници глупости - практическите ми занимания реално се състояха в каране на кола по начин, по който ако го правя наистина у нас - ще ме размажат на второто кръстовище максимум. Т.е. за да карам безопасно, след като се сдобих със заветния документ - се съсредоточих върху НАЙ-ВАЖНОТО на пътя, а именно - гледай, преценяй обстановката, реагирай адекватно на същата.  И да, като ми е ясно 110%, че скоча ли на спирачките да пропусна пешеходец, щото чакал и бил в правото си, а зад мен са 10 коли, които не очакват да направя това, кара се на 5 см. дистанция - следва верижна катастрофа - не, не го пропускам. Нека ме глобят. Така пазя и него. Щото, ако го пусна и все пак не ме надънят - той ще тръгне да пресича, пикльото на кола номер 5 в колоната даже няма да го види и ще изпревари неправилно с мръсна газ. И ще го размаже баш по средата на пътеката, на която аз чинно и по правилник съм му дала предимство. Мерси, ама на мен това не ми е утеха, ако има убит човек, че съм била карала както пишело в няк'ви правилници. Сори мноУ.

При вас - явно се залага на това шофьорът да може да се справя с карането на кола, предвид обективната реалност. У нас е като всичко друго... Провеждат ти курс, в който те учат как се шофира в някакъв "утопичен свят", който най-малко в България съществува, още по-малко по родните пътища и след 2-3 месеца загуба на време и нерви какво? Връчват ти книжка и като си я вземеш - чааак тогава се учиш как да караш кола. Безопасно. Учат те роднините, мъжа ти, гаджето...не тоя на когото си снесъл 1000лв. и с когото си попилял буквално 2-3 месеца от живота си.


Боби, на твоята кола изпита?! Или на тази, която смяташ да караш после?  8O При нас не може. Изпитът е на учебната кола, която си ползвал. Моята учебна беше с похабен съединител, ама толкова похабен, че инструкторът ми (с 25 години стаж) я загаси поне 5 пъти, докато ме е возил към нас, след кормуване. На светофар  :lol: Карала съм бензинови, дизелови, ръчки , автоматици, трактор подкарах дори... Кола съм си изгасяла 1-2 пъти и то скоро след като от автоматик, пак минах на кола с ръчни. И с неудоволствие си признавам, че и до ден днешен - имам чисто психологически проблем с колите с ръчка, а именно страх, че ще я изгася при тръгване. Фактът, че това не ми се случва - не ме прави по-спокойна. Дори на себе си се ядосвам, че не мога да го преодолея това, но карайки из града особено....на всеки светофар се чувствам все едно оня ден съм взела книжка и все това мисля.  :? Ако си бях карала моята кола на курса и изпита - да го нямам този проблем сега. Ама не - не можело, трябваше онзи трошляк да карам, а то не му личеше на външен вид, че е именно това. И честно казано, в момента единствената причина да обмислям пак да си взема автоматик е само тази, че карам предимно градско, имам 1000 спирания и потегления и фактът, че успявам да ги направя без проблем - не кара шубето ми, че няма да успея да изчезне. Докарах се до положение, да си търся оправдания да не ида някъде с колата, заради това само. За извънградско каране - ръчката си има предимства, които ми носят удоволствие от шофирането, но за града ми е постоянен кошмар. По време на целия ми изпит апропо, едвам чувах какви са инструкциите, само се потях от светофар на светофар да не изгасне тъпата кочина, па ти върви обяснявай, че тя си гасне по принцип.

Направи ми впечатление, че при вас на изпита изпитващият е длъжен да не ти дава инструкции за маневри, които са закононарушение. МНОГО ВАЖЕН момент и трябва и при нас да е така. Аз не съм убедена всъщност, че според някой закон не е така ;) Но в практиката е точно обратното. Всеки с книжка у нас, те предупреждава за този момент, когато ще ходиш на изпит по кормуване и ти вместо да си гледаш пътя и важните неща - обмисляш всяка команда на изпитващия дали не опитва да те подведе и да ти отреже главата. На моя изпит конкретно - веднъж ми се каза да завия в улица, в която влизането е забранено и втори път да спра на забранено място. Не намирам за редно и нормално изобщо на млад шофьор, който е и на изпит все пак и е напрегнат - да му хвърляш такива "бомбички" и по това да му определяш знанията. За една такава грешка - у нас директно те късат. Няма ала-бала и сумиране на точки. Има грешки, за които късат директно, само една да е - стига.

Цялата тази безумна, тегава и идиотска процедура у нас - е страхотен стимул за купуването на книжки апропо. Всички знаят какво значи да я изкараш по каналния ред. И всеки, който може да си спести гореописаните простотии и още 100 като тях - оп - плаща си и си взима документа. Това е и предпоставка за много от катастрофите, защото малко от купилите си книжки - си правят труда барем да научат знаците и предимствата. Поне! Ей така за собствена безопасност, ако не от мисъл и за другите...
Ако по някаква причина ме лишат мен от книжка и ми се наложи да си я изкарам пак по същия начин - има ли начин да си я купя - ще го направя и окото ми няма да мигне. Честно. Толкова време мина, а все още по-идиотско изживяване от това нямам май. Да не говорим пък колко е унизително, като случиш на изпитващ дето се мисли за Господ, лъха на джибри, говори ти на "ти", все едно си някаква амеба там.... Идва ти да се пукнеш откъм гърба просто, а си му в ръцете на въпросния дебил. Ма то е цяла стратегия как се ходи на такъв изпит....без грим, смотано облечена, без бижута, като мишка трябва да изглеждаш и да се държиш, че да не подразниш въпросния скот, да реши , че "му се правиш на някаква" и да те направи на луда.... Никога не бих си го причинила отново това.
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*

    Bobbie

  • *
  • 5701
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Боби, на твоята кола изпита?! Или на тази, която смяташ да караш после? 
На някаква. Казах твоя в смисъл, че не е тяхна. Аз като го взех колата ами беше на втория ми баща по документи. Тях това не ги интересува, те проверяват колата да има застраховка,а на кой е и дали ще я караш не е тяхна работа. Те просто коли нямат.

Като ходиш за изпит, отиваш рано сутринта в офиса да ти дадат час и после идваш в уреченият час. Обикновено не са на време и чакаш. Има си място от където тръгват изпитите. То е точно до офиса, който е  една едноетаждна сграда и се тръгва от плацата и ( т.е. на 10 метра от офиса). Отиваш с колата си там, паркираш я след последната в редичката и чакаш. Като свърши един изпит изпитващият  идва, качва се в следващата, поглежда ти талончето за часа, поглежда ти застраховката и ти казва да тръгнеш. Имат поне двама изпитващи, а може и повече да са. Страшно спокойно ти говорят, според мен специално са тренирани точно с цел да не те шашкат. Аз съм съгласна с теб, че начинаещ шофьор да стряскаш е абсурдна практика. Също като ти се лепне някой зад теб или ти се разсвирка, както обичаме да правим в България. Сега след толкова години не ме притесняват и такъв няма да ми промени начина на каране, ама първите 1-2 години  се шашках и аз.

Аз също смятам да си взема автоматик, ако мога, защото в тези задръствания започва да ме боли левият крак след един час натискане :-). Нямам страх че ще ми изгасне, по принцип много съм карала коли, които не са мои, но просто е изморително. Като си дойда ми се налага все да го мисля да не забравя съединителя като спирам, но след няколко дена свиквам.

Не те подготвят обаче да караш във всякакви ситуации. Те гледат да имаш минимума, пък оправяй се сам. Например тук е много важно карането по магистрали, понеже те минават през целият град. Имаме поне 5-6 магистрали. Да ама никой не го интересува да можеш да караш по магистрала, такъв изпит няма. А и там се кара бързо, но не е като в България извънградско, а е непрекъснато разминаване наляво надясно, няма бърза и бавна лента, може да си караш едва едва в лявата ако искаш, като влизаш засилваш да се бутнеш между колите, а не изчакваш, абе различно е. Аз като взех книжка въобще и не си помислях да се кача на магистрала поне 1-2 месеца. Взех книжка и никога не бях включвала 5та скорост. Като се качих за първи път бях с един приятел. А като се качих сама за първи път се загубих, понеже от страх не можах да се престоря където ми беше изхода и отпрасках по друга магистрала, та трябавше да звъня от училен телефон да ми кажа ткъде съм и как да с еприбера ( нямаше мобилни и интернет още). Та не смятам, че те подготвят добре за шофиране при всякакви условия, по-скоро искат да знаят, че можеш да се придвижиш някакси по малките улици, а другото по-сложното си е оставено на теб да си се учиш в движение. Интересното е, че не води до повече катастрофи. Моето мнение е, че понеже кататрофите не се правят от слаби водачи, които карат с 20 км./ч колкото и да ми философстват у нас как създавали предпоставки за ПТПта. Катастрофите ( опасните имам предвид,а  не да си блъснеш огледалото в някой докато паркираш) се правят от хора, които имат самочувствие, че могат да карат и често понеже са млади се имат за безсмъртни.  Затова може би нямат ефет повечето часове кормуване .


  
*
Ами Боби...простата истина за у нас е, че и шофьорите тук се учат да бъдат такива "в движение". Даже имаме показателният лаф: "Тя книжката кола не кара". Нито съм го измислила аз, нито е от "мое време" същия. Дърпат ти една дъъълга, формална, супер неадекватна подготовка как ти ще караш кола налЕ. Караш по принуда някаква чужда кола, която е снабдена с дублиращ чифт педали задължително, че инструктурът ти да може да предотвратява ПТП. Това на изпит пък, ако изпитващият натисне спирачка на втория комплект педали - даже не питай дали, или - направо слизай.

Ефектите от всичко това са, че се сдобиваш с куп излишни и неприложими в практиката знания, второ - нямаш грам адекватна подготовка да шофираш в реални условия. Дори в обозначената учебна кола, като караш по правилник - то ти свирят, светят, изпреварват те неправилно и пр. И утре в личната ти като се качиш и пак караш така - може някъде да те засече някой, да те свали от нея и да те набие направо. Правилата, законите - всичко мноУ Убаво, ама е само на хартия. Попаднеш ли в истинския трафик - или караш като другите (най-общо казано), или си вечно блъснат, или и набит (у нас последното не е прецедент). Лично аз си заключвам вратите когато шофирам, познай защо.

Всичко важно и полезно, което знам като шофьор, го знам от Иван, баща ми и майка ми. ВСИЧКО! Ами спомням си с прясна книжка как се наврях между колче и бордюрче да паркирам например, от двете страни имах сантиметри буквално. И познай? Вместо да изключа двигателя, аз взех да маневрирам, че да паркирам успоредно на нещо (даже не помня какво), ей така за красота... После с тоя кораб дето си бях купила и книжка на дни...няма излизане - или бордюра, или колчето, изнервих се, притесних се, класика.... Накрая слязох, видях друг шофьор, който имаше вид на някой със стаж и помолих да ми изкара колата. Ни ме беше срам, ни се притесних - като не мога - не мога. Не е срамно да не мога, срамно е като не мога да се напъвам и да направя беля. Разправям на Иван вечерта и Иван какво ми казва по случая. То е просто и логично и за мен, но сега, като имам и аз опит. Та ми казва той: Влизаш на такова място и както си влязла - не пипаш повече волана, изключваш двигателя и слизаш. Колата ти си остава  в същата позиция , в която си влязла безопасно и като не я сменяш - после само даваш задна и държиш волана така. И както си влязла  - така и ще излезеш. Логично, да, ако има кой да ти го кажа, когато още си зелен по въпроса. Каза, че ако така паркирам между други коли - да погледна дали са същите като при влизането ми, ако има промяна около мен  - следя си огледалата и със съвсем леки корекции на волана пак така излизам. Е...оттогава, в "миша дупка" съм паркирала дето има едно дума и една щета нямам.

На курса дали някой ми каза такива неща - неееее. Там учих табелите преди ЖП- прелез какво разстояние до същия обозначавали и ако не знам - не моЙ си взема листовките. Имаше и трамваи на листовките (нищо, че само в София има трамваи), ама три въпроса за тях, като на една картинка - даже нямаше участваща кола, ами два трамвая и въпрос, кой от тях бил с предимство....

Когато бях пресен шофьор - по закон можех да карам където си пожелая. Но както ти не си посмяла да се качиш на магистрала първите 1-2 месеца, аз така си "правех маршрути" в града. Не най-прекия път и удобен за мен (както правя сега), а минавах през всички светофари, защото се чувствах по-спокойна, имах време за реакция и пр. Когато натрупах стаж и свикнах с колата - минавах вече през кръстовища без светофари, но със знаци, накрая през нерегулирани кръстовища. Сега мога да карам навсякъде (който е правил слалом по околовръстното на Истанбул ще ме разбере  :lol:). Но това идва с опита, а опита не идва от малоумния и изгъзен курс при нас. Нито от зазубрянето на правила неприложими в практиката, а понякога поставящи те в риск директно. На Иван дължа също набиването: "Огледалата!!! Постоянно трябва да знаеш какво става зад теб, не да въртиш геврека и да мислиш, че си сама на пътя и само пред теб е важното".  Както и за предимствата... Росна - прясна, обяснявам, че еди къде си имам предимство и затова съм минала смело... Съвсем с право ми обърна внимание, че първо дали другите  (дето са без) по-скоро нямат видимост, второ, че не е сигурно дали знаят кой е с предимство, та има ли кръстовище - следва да намаля и да съм готова да спра. Точка. Като се замисля...май на Иван му дължа поне 1000 лв.  :lol:

И по тази тема и по много други съм казвала много пъти - работещите неща не са някакви сложно измислени, описани в 1000 страници и с още 1000 страници правилник за приложение + 5 оторизирани институции по контрола на същите. Работещите неща са като автомат Калашников - изчистени от орнаменти, но за сметка на това без засечки. Нямам статистическите данни, но ако ако сравним броя на шофьорите в САЩ и тези в БГ и броя на смъртността от катастрофи при съотносими данни за числеността - или ние ще водим на САЩ, или ще излезем "на равно". У нас също така мноУ обичат да пропускат ужасяващите пътища като сериозна предпоставка за ПТП, а те СА! Козя пътека и 5 км. колона - изнервя водачите и като ги изнерви - те предприемат рисковани изпреварвания и оп - ей ти сакатлъка. Ами не, не е нормално , за да стигна до Варна да карам 5 часа. Никак даже. Щото до Виена стигам за 12, със спирания за кафе и не се изнервям хич.

П.П. Само у нас съм виждала знак, който ме задължава да карам с...10 км/час Ако карам с 12 км/час и стане ПТП - ще ме глобят и ще съм виновна, като карала с "несъобразена скорост" :). Въпросният знак се намираше на пътя за наш морски курорт!!!
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*

    Bobbie

  • *
  • 5701
  • Beauty is in the eye of the beholder!
- даже нямаше участваща кола, ами два трамвая и въпрос, кой от тях бил с предимство....
ха ха ха ха ха ха, не мога да спра да се смея вече няколко минути :-)


  
*
Изкушаваш ме да ти намеря въпросната картинка Боби, само да приспя вампирчето и ще се заровя в листовките в нет-а. Идеята била (както ми обясни инструктора ми) - да ми се затвърди правилото за дясностоящия, все тая какво МПС управлявал. Абеееее....на теория поне - не следва да има по-добри шофьори от българите  :lol: Кола карам, ама виж ти - даже знам кой трамвай е с предимство. А ти си "каун" и нямаш хабер налЕ.
Всичката ни такава, като с шофьорския курс, то оттам ни идват ядовете.
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*

    Bobbie

  • *
  • 5701
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Ох, това като го прочетох така съм се смяла, че сълзи ми потекоха и секретарката в работата ме попита дали има нещо. Та трябваше да и обясня, че сълзите ми са от смях :-).


  
*
orchidblossom, общо взето ако ченгето каже нещо в съда е твоята думa срещу неговата. Няма нужда от записи, не всички полицейски коли имат камери.

Предполагам, че въпросът е колко ти е печен адвокатът и колко е сериозен случая. Гледах преди време за една мацка по южните щати, която съдеше полицията, защото била бременна в 3 месец пък полицаите я проснали на земята да я арестуват, защото тя не спира като вижда полицейската кола със сирените зад нея и само сменя ленти и се прави че търси място да отбие. Та тогава съм гледала записи от камерите. Ама както и да е, не искам да рабирам на живо :)

В нашия щат можеш да караш с чужда книжка до една година ако си временно пребиваващ - студент, турист. Ако си постоянно пребиваващ, трябва да си изкараш месна. Също признават книжки от Бритиш Колумбия, а от други канадски провинции не признават. За голяма моя изненада щатът признава и книжки от Германия.

Така както е фасулска работа американския изпит и децата го вземат, така мен ме късаха два пъти  :oops: , а в Бг си го взех от първия път. Помня на първото късане ми взеха цели 6 точки за завой на дясно. Бе, викам си, какво толкова съм сбъркала, то по просто нещо няма от това. После разбрах, че съм го направила на повече от един фут от бордюра и затова ми го отчитат за грешка, а то път като магистрала, голям широк, няма коли, няма пешеходци, няма паркирали коли, кой ти се цели да прави десен завой на един фут, всеки се поизнася малко, ама на изпита минус 6 точки. После ми казаха, че на мястото където съм се явила на изпит имало 70% скъсани, а то беше мястото, където ми дадоха час най-рано, защото при нас се чакаше около месец за практически изпит. После мъжът ми ме скъса от бъзик, пък аз само му виках, че аз в инчове и футве не мога да мисля :)

И както пише, че няма да те карат да правиш незаконни неща, така мен ме кара да паркирам до пожарен кран.

За протокола, аз магистралите още ги избягвам. Още на първото ми качване един с един пикап не погледна през рамо, бях му в мъртвата точка на огледалото и щеше да ми скочи отгоре на чисто новата ми кола (която е и червена, за да ме виждат отдалеч), добре, че спирачките са и добри, че ако бях със старата нямаше да ни се размине ПТП-то. Има и много некадърни шофьори, тука азиатците са пословични, например, ама който чупи, купи, т.е. плаща голяма застраховка, както спомена цигу. Но наистина катастрофите не са толкова много, при толкова много коли.

Другите хубави неща на системата - кръстовищата с 4 стопа, което в Бг е абсолютно неприложило със сигурност, но тук работи много добре. И карпул лентата на магистралата (по нея се движат само коли с повече от един човек вътре). Не че съм някаква злобарка, ама много се радвам като подминаваме километри коли в задръстване по тази лента, която често е празна.

*
orchidblossom, не си единствената "издънкаджийка" на изпит, мен също ме скъсаха първия път. И ей така както мога да се разплача веднъж на високосна година по принцип, тогава като слязох от колата - ревах от обида и безсилие.  :lol: Насред улицата. Сега вече изпита се записва с камера, ако не се лъжа, или се предвижда всеки момент да се въведе (не съм сигурна). Ако по мое време имаше камери - да си го бях взела първия път още.
Тогава изпитващ беше споменатия по-напред човечец с алкохолни проблеми, който през цялото време ми говореше на "ти" и се обръщаше към мен с "момиче" (това като го чуя и ме избива на физическо насилие). Ама си трая и карам и тоя ме въртя къде ли не поне 10 мин. над стандартното за изпит. То не бе нерегулирано кръстовище, не бе "стоп" на един стръмен баир, каквото се сети там, което да е зор за пресен шофьор, ама не се издъних все пак. И вече ми казва да се върнем към изходната точка, аз се поотпуснах, че вече сме приключили на практика и минавам и в последния момент ми дава команда да карам към едно от най-големите и гадни кръстовища в града. Стана ми ясно, че баш там ще ме накара да направя ляв завой, обаче на курса още съм го правила въпросния многократно, защото се знае, че точно там обичат да те набутват на изпит и обикновено заради него си скъсан. И наум се подхилих с "не си познал".
Заставам си в лентата, светва ми зелено, тези които са за напред си подкарват, аз си пускам мигача и бавно се изнасям в центъра на кръстовището. Трябва да изчакам тези каращи срещу мен да си минат за направо, да си завият на дясно и чак тогава съм аз. Трябва и така да застана на кръстовището, че да не преча на минаващите направо и в двете посоки. Изпълнявам маневрата перфектно и съм спокойна. Тези, които трябва да изчакам разбира се карат до последно, вкл. на жълто с мръсна газ минават. Когато за мен все още свети зелено - за тях няколко секунди преди на мен да ми светне червено им е червен светофара. За да мога аз да се изнеса при всички случаи. Тръгвам вече да си завивам, след като съм изчакала всички, а на мен вече ми е жълт светофара. Хубаво, ама един джигит отсреща решава, че ще си направи десния завой, ако и да му е червен светофара и ме засича, скачам на спирачката, пускам го (иначе щяхме да се треснем, амаааа качествено) и вече при червен за мен светофар се изнасям от кръстовището. Доволна съм, защото освен, че съм завила баш на това място успешно, дори съм показала бързи рефлекси и съм предотвратила ПТП.
Изпитващия веднага след това ми казва да отбия и, че съм скъсана. Аз така:  8O 8O 8O Попитах защо, тросна ми се, че: "Момиче ти не видя ли, че мина на червено а?". Ми видях разбира се му отговарям, но според правилника след като вече съм навлязла в кръстовището съм ДЛЪЖНА да се изнеса от същото, дори на червен светофар. Не мога да остана там, защото създавам предпоставка за ПТП. Демек седя в средата на кръстовище, на булевард с 4 платна по които в същия момент ще се движат коли, на които им е светнало зелено. Отделно, че не по своя вина се изнасям на червено, а заради друг шофьор, който е направил нарушение и не ми е оставил избор. Или го блъскам, или се изнасям на червено. В този момент, по закон, правилници и пр. - би следвало моят инструктор, който се вози отзад и го играе свидетел на изпита и точно в такава ситуация трябва да ме защити от подобен произвол - мълчи като бит гъС и гледа надолу. Ни вопъл, ни стон. Изпитващия ме насолява да не съм спорела с него дали има нарушение, дали няма, той знаел по-добре от мен и ми повтаря, че изпитът за мен е приключил (демек да слизам). Слязох, треснах вратата и ме изби на рев, ама яко.

И да оспоря становището на пиянката пред ДАИ - става моята дума срещу неговата, запис няма, а той като видя, че може и да се запъна - написа в изпитния протокол, че не само съм минала на червен светофар, ами не съм застанала правилно в центъра на кръстовището, ами неправилно и така съм създавала предпоставка за ПТП....абееее в грешка ме изкара отвсякъде. Тръгна ли да се разправям - не мога да докажа, че лъже и все има чалъм да ме изкара мен виновна и в грешка и това е. Ако на следващ изпит пак ми се падне той - книжка няма да видя до пенсия. Инструктора ми няма да се скара с него, за да не му къса напук други курсисти по много и да му тръгна лошо име на фирмата. Ей такива красоти български. Преди мен пък даде книжка на щерката на един местен баровец, която не спря на сто (защото дори не го видя) и на два пъти щеше да прегази пешеходци, при ляв завой от същия тип си зави кЪт пич преди всички каращи направо и им отне предимството и й казва на нея: "Браво  моето момиче, честита книжка!". Евалата.

Сега като вече ще се записват изпитите - силно се надявам, че няма да има такива случки поне. Мен, че ме скъсал несправедливо и ми строшил една каруца нерви - не е дерт. Явих се пак, взех си книжката, ама аз знам правилата, не съм опасна за себе си и другите. Но девойката дето явно джан-джун правило не знаеше и кой знак какво значи, че взе от раз - ей това е проблем вече. А като нея са много по нашите пътища.
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Жбрул, съмнявам се, че нещо ще се промени с камерите. Къде ще гледа и записва тази камера? В колата нали, в сходна ситуация върви доказвай, че идиота ти  взел предимството и за да избегнеш катастрофа си се забавила повече от необходимото.
Ако инструктора или други курсисти са в колата, имаш свидетели един вид, но надали ще се обадят или свидетелстват в твоя полза.
*
м-и аз доколкото знам идеята е камерата да заснема "пътната обстановка" т.е. това, което вижда шофьор и съответно изпитващия. К'во да им снима в купето?  :lol: Ако имаше тогава камера заснела кръстовището, светофара, трафика, къде съм аз в тази ситуация и как реагирам - той нищо не може да каже. Просто, защото по всички закони и правилници - аз съм права и нямам ни грешка, ни нарушение. Като записва и звук - би се видяло и другото обсъждано по-горе, че изпитващият ти два указание да извършиш пътно нарушение. Да кажем - видим е забранителният знак за влизане в дадена пряка и се чува негова команда да го направиш. Те що така пищят за тия камери и са от 9 кладенеца вода колко скъпо било, па сложно и пр. Щото и бизнеса с купени книжки им зависва от раз. ;)
Идеята е аналогична на камерите в полицейските коли в САЩ.
Спрат те тука нали, ама дали има нарушение, дали няма и така твърди полицая, дали той си е поискал пари, дали ти си му предложил....дума срещу дума. Като го снима камера това всичкото - цък на записа и бързо се вижда кой и какво.

Ако тогава имаше запис - щях да си подам възражение, комисия в мое присъствие го гледа, ако трябва и с адвокат ще ида и си е заснето, че съм била перфектна. А тоя сульо бива да го глобят даже за злоупотреба със служебно положение, или да го пратят на опреснителен курс хахахаха Това неговото никак не е безобидна постъпка. Понеже аз тогава не бях в ситуация да ми трябва спешно книжка. Ами ако ме бяха назначили на работа, за която книжка ми трябва и той ме къса неоснователно и работодателя ми ме уволни, щото не може да ме чака още месец-два да изкарам такава и няма гаранция, че ще мина другия път? А аз съм се старала и за капак съм била изрядна. Значи това си е директно нанасяне на материални щети в такава ситуация.
Ей да кажем Боби си намира хубава работа за която нон стоп й трябва кола обаче и като опре до вадене на БГ-книжка, ако й се случи същото? Поставят я неоснователно и несправедливо в положение, да не може да си гледа работата. Тя книжката не е само за кефец все пак, при доста хора е пряко свързана с работата им, да не го забравяме.  :?
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Не знам къде ще снима камерата, логично е ако е за да се намалят измамите да е вътре. Реално ако ще снима вън, то всеки може да се качи и кара, а ти да вземеш книжка. В корупция се съмняват хората, не в превишаване на правата и заяждане  :lol:
*
Ми не е логично да снима вътре, щото мога да карам, да ме снимат как карам и че съм аз, а аз да минавам междувременно на 5 червени светофара и 5 стопа, изпитващия да ми вика "браво" и да си ми даде книжката. Както се прави и в момента. Може би някаква идея има да са две камери. Да кажем едната да хваща и водача, а другата основно пътя и при някакви съмнения - да се сравняват и двата записа. Да се установи дали е карал еди кой си във времето когато другата камера е записала чудесно поведение на пътя, дали е било чудесно, или не е било. Аре холан не е никак сложно да се измисли.

Ако не знаят как се снима така - да платят консултантски хонорар на операторите на "Нешънъл", или "Дискавъри"  :lol:, те снимат всичко, навсякъде от 15 ъгъла - значи не е да няма как. Или да гледат по ТВ състезание от F1 ;) Там го има този номер - камерата е малко зад и над главата на шофьора - вижда се и трасето и той самия. На кола на изпит - може да се монтира по същата логика, разбира се камера с подходящите технически параметри, ако е само една. Нищо сложно няма, просто не изнася на мафията с книжките. И на самите фирми дето правят обученията, щото най-големите от тях и с най-високите такси - лапат най-много оттам. Къде продават, къде техни курсисти се късат мнооого по-рядко, понеже познават който трябва и кихат дето трябва. А има ли записи - всичко това секва. Става дума за пари все пак, няма лесно да се дадат.
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Сега четох, всъщност били 2 камери, една за вън и една за вътре, че и доста други екстри.
*

    Bobbie

  • *
  • 5701
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Най-малкото самото наличие на камери ще им промени отношението. То е като детектора на лъжата - той разчита на това, че знаеш, че те тестват и ако не ти пука, нищо не хваща. Тук може и да има начин за измама, ама като знаеш, че те снимат и могат да те хванат, където и да е камерата, пак по-добре. Тя примерно може да снима напред и разговорите в купето да се записват и пак с една камера има ефект.

Това с изнасянето е интересно. Не знам как е по правилник, нито тук, нито там. Аз съм учена да се изнасям и това правя и ако светне червено се изнасям от кръстовището, точно както казваш Жбрул. Обаче много голям процент от хората тук не се изнасят и висят на чертата и то вземе че светне червено и всички оставаме или само един мине. Такива ми късат нервите направо.


  
*
По правилник е както ти го казвам (провери, ако искаш) - изнасяш се от центъра на кръстовището, дори след като ти светне червено - не оставаш да висиш там, а и в общия случай - останеш ли ти, ще останат и още поне 2-ма 3-ма зад теб.  В общия случай - следва да завършиш предприетата маневра, ако в противен случай пречиш на участниците в движението, създаваш предпоставка за ПТП и пр. Т.е. от двете "неизбежни нарушения" да ги наречем в такъв момент (а и често не по своя вина изпадаш в подобна ситуация) - избираш това, което е по-безопасно за движението на всички край теб и то не следва д се санкционира. Никой няма д те глоби, че си освободила кръстовището, ама вече ти било червено на теб.  Представи си колона от 3-4 автомобила наредена да завива на ляво в центъра на едно кръстовище. Реално го задръстваме и не може да мине никой и наникъде. Естествено, че като всички правила и тук взимаш под внимание пътната обстановка към момента. Както аз на изпита взех под внимание, че въпреки че вече ми е ред  да си направя левия завой, след като съм изчакала всички минаващи направо и на дясно и светофарът ми все още беше зелен, а после и жълт - нали виждам, че джигитът отсреща завива надясно и ме сече, ей така както на него му свети червено. ;) Ако бях тръгнала понеже на мен ми било зелено, а на него червено и такива били правилата - блъскаме се и толкова.

В такава ситуация апропо - твоята кола е видима отвсякъде за тези на които ще им светне зелено в другата посока и на които пречиш преди да се изнесеш. Въпреки, че им светва зелено - не следва никой да потегля, след като те виждат все пак, а те чакат да се изнесеш. Същата е логиката, ако при силен дъжд, мъгла, или лед - не караш с разрешената по закон скорост на даден път, а със съобразена спрямо настилката, видимостта и пр.

При такава маневра, като моята на изпита - могат да ти вземат точки, или да те скъсат, ако направиш следната простотия. Виждаш, че нямаш време да навлезеш в кръстовището вече и да изпълниш маневрата безопасно и без да объркваш трафика (примерно вече ти е жълт светофара) или има все още колона която се изнася, вероятно последните 1-2 -ма в нея ще се наложи да си направят левия завой на червено (под повечето такива светофари има брояч колко сек. остават докато се смени сигнала...) И като го виждаш все пак това - да понатиснеш педала и да се пласираш и ти в кръстовището. В самия правилник го имаше написано, не мога да ти го цитирам дословно сега. Описано - в смисъл, че не следва да се прави. Много шофьори обаче го правят баш това, понеже щом червеното ги е заварило в центъра на кръстовището - санкция не следва, а другите щат не щат ги чакат и да им е зелено вече, понеже не могат да минат през тях ;)

При вас висят "на чертата" казваш  :lol: У нас няма "черта" Боби, то като цяло маркировките са кът. Къде е "център на кръстовището" - следва да прецениш на око и в движение. Ако не прецениш добре - пречиш на трафика и отнасяш псувните и клаксоните. А на изпит - изпитващият по метода "на око"  - преценя дали твоето "на око" е вярно. Както моят изпитващ, като видя, че не съм склонна да се дам без бой, изведнъж се присети, че не съм "измерила правилно" къде е центъра... Та - камери да има викам и да се приключва с тези глупости.
Аз същия ден още разбрах защо тоя ме е скъсал без реална причина, ама вече беше късно да се поправя протокола, беше ги предал. Да вземе да се окаже пациент на майка ми в този момент и аз й разправям (тя е дългогодишен шофьор) за ситуацията и двете тъпеем на какво основание ме късат като нямам нарушение. Идва този към привечер в кабинета й, аз върло разстроена и ревала по телефона, майка ми пищисана и знаейки какво работи - започва да го пита описвайки ситуацията с мен, има ли няма ли нарушение, щото така и така дъщеря й днес... И тоя почва да се поти и зачервява, в един момент забелязва и визуалната прилика между двете ни и се почва "класика по Чудомир"  :lol: Олелееееее докторке (пляскане по челото), ама то това твоето момиче било пък аз днес да го скъсам, вЪЙЙЙЙЙ ми то си приличате ми аз не се сетих, ама тя й е друга фамилията (ми друга ми, аз съм дърта и омъжена все пак)... Ми докторке ти защо не си ми казала, че тя ще се явява на изпита, "щяхме да я имаме предвид" (разбирай не подлежи на късане, ако не убие някого), ей на всеки ден съм тука докторкеее, толкова ми помагаш, пък аз такава да я свърша.... Майка ми му казала нещо в смисъл, че като съм била за късане - няма проблем да ме скъса, това му е работата, ама го питала защото и тя нали шофьор, а и тя би постъпила така в същата ситуация и нещо не разбира. И чичката си изпял каква била раУтата. Ми гледали с колегите от всяка школа, на всеки изпит да има по 1-2-ма скъсани, че им правели проверки, понеже ги обвинявали, че продават книжки (и с право!!!) и, за да не биело на очи - късали бе! Ама късали на "онче-бонче". Малка група били на моята школа този ден 5-6 човека бяхме и те все хлапетии, две девойки се разтрепериха, едната ревна, та пуснах почти всички преди мен, да не се доизнервят и да правят грешки от притеснение. И планът за деня на другаря бил да скъса един от последните двама в нашата група, ама дали е , или не е за късане - все тая, да не ги заподозрат, че продават книжки е по-важното. И останахме аз и един колега. Аз преди него седнах по настояване на изпитващия, а настоял, щото той бил само момче в нашата група и не искал да скъса момчето баш... 8O Та се оплакал чак, че съм му дала зор, да се чуди къде да ме върти, за да ме вкара в спорна ситуация и да ме скъса, щото не съм отекла още в началото на баири и кръстовища без знаци както очаквал... Сега ми е и леко смешно, като ви го разправям, ама тогава - не ми беше хич, а не е и по принцип. Тъжно е и показателно в каква държава живеем. Та след вайкането, че вече предал протокола и не можел да го оправи (иначе щеше идиота) - настоял майка ми да си запише личния му телефон и преди следващото ми явяване на кормуване, да му звъннела. Той щял да се погрижи, при който и негов колега да се случа (ако не съм при него) - да няма шанс да ме скъсат, "имало си начини и не било нейна грижа", тя само да звъннелла... Е, не му звънна де, звъннахме на още "по-високо място" втория път. Нещо което на първо явяване отказах като настояваше Иван, дълбоко убедена, че не могат да ме скъсат, ако няма за какво, а ако има за какво - колкото и да ми е неприятно - значи още не ставам за шИфьор. Втория път - си минах изпита пак без грешки и проблеми т.е. никой не ми я подари тази книжка, ама барем бях спокойна, че никой няма да ми врътне пак същия номер по такава, или сходни причини.
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Жбрул, много гадна ситуация с този ляв завой, ама си си била наистина напълно права. И мен така са ме учили в БГ и общо взето винаги се минава на жълто. Тука, слава Богу, има стрелки, може за две секунди да светне зелено, ама пуска две три коли да минат на сигурно. То иначе в Бг на това жълто, кой спрял, кой потеглил на жълто и стават катастрофите баш на най-оживени места.

За камерите, мисля, че искаха да слагат по две, за снимане вътре и за снимане на обстановката. Защото за да изпълнят квотата на скъсани, редовно изпитващите минават с номера "не се огледа", иди докажи после огледа ли се, не се ли огледа, то и курсиста не може да запомни, при положение, че се оглеждаш непрекъснато дали баш на това кръстовище си се огледал. И като "не се огледаш" три пъти и те късат. Та хубаво е според мен, дано да го направят, ако не са. Все пак малко да има контрол и над тяхната работа.

При нас пък в последната година аутсорснаха изпитите и сега ги правят школите за обучение (доколкото тука има обучение) на шофьори, т.е. изпитващите са инструкторите, а не служители на полицията, както беше преди. Викаш ехеее, той инструктора като те е учил, как няма да те пусне? Ама хората си гледат реномето на школата и даже късат повече отколкото късаха преди, защото той те знае къде ти е слабото място и те кара баш това да направиш, за да те види дали си го научил. Единственото хубаво нещо е, че го няма този стрес да ти седне някакъв напълно непознат, служител на полицията, в колата и да започне да те разхожда насам натам, а поне инструктора го познаваш. Тук мисля само децата (на 15 и половина години) са длъжни да имат 6 часа с инструктор, другото е с декларация от родителя, че са го учили да кара. Такива узрели като мен, отиват само на изпит.
*
Рязко сменям темата, ама...  Просто не мога да повярвам, че за няма 20 години, хем сега вече като сме в ЕС - няк'ви мръсници пак успяха да ни оберат посредством банките. В случая - банката КТБ. Бях си обещала да не се нервя И за това, ама цял ден четене и слушане и ми кипна та ми преля.

Ей така се въртят схеми у нас. Правиш си закони и после си създаваш предпоставка да се възползваш от тях и си прилагаш схемата. "Няма проблем, няма проблем, те всички влогове до 100 000 евро са гарантирани от държавата...". Много Убаво, ама те влоговете до 100 000 евро САМО в тази банка били около 3,5 млрд. лв. Гаранцията дето дава държавата - следва да се покрие от специален фонд, който се захранва от всички търговски банки в страната и в който има ОБЩО....2,7 млрд. лв. Всеки може да сметне, че всички пари налични в гаранционния фонд - не стигат да се покрият депозитите до 100 000 евро в КТБ. И знаете ли как се предвижда съвсем законно да се набави разликата? Точно така - от фиска. Демек всички ние с вас, ще покрием тази разлика от джоба си. Защото БНБ не си е изпълнявала функциите по надзор на КТБ както трябва. Ама не е само БНБ драги зрители, ние си имаме цяла отделна, специална институция за банков надзор ;) И на всите ни институции за какво ли не - ей това. Имаме и Агенция за борба с градушките, ама градушките ни разказаха играта, имаме Институт за пазарна икономика (ама нямаме икономика, ни пазарна ни друга). Но имаме институции, служители и бюджети за тия същите - с лопата да ги ринеш. "Много баби - хилаво дете" е казал народът, то не е случайно.

Разбира се - това с КТБ не е случайност някаква, още по-малко "нещастна", а съвсем умишлено КТБ не е "надзиравана" както трябва - в интерес на някаква клика хора, които са си краднали въпросните 3,5 млрд. лв. и нито някога ще се установи кои са тези лица (залагам на това), нито къде са тези пари, нито ще има механизъм и случка да бъдат върнати. Отпишете ги както се казва. Но нещата не свършват тук.

Има едни 3,6 млрд. още в същата тази банка, които са загубите на вложителите с депозити над 100 000 евро. И тях ги няма. По закон не следва държавата да покрива И тази загуба на вложители в КТБ, но се говори и мисли усърдно, какво законче, как постфактум да се мисли и гласува, че и тези да ги платим всички ние с вас.  8O  Главен проблем на заинтересованите това да се случи лица изобщо не е ДАЛИ да го направят, ами как да го направят де юре, щото в сегашния момент като не е предвидено и...сложноооо. Но не се съмнявам, че ще го измислят по някое време и това. И пак ще ни натаковат и с тази сума. По данни на разни разбирачи - около 25 % от депозитите над 100 000 евро са били на държавни дружества т.е. са краднали депозита на държавните дружества т.е. пак пари на гражданите - абсолютно директно от всички нас. Другарят министър каза днес, че до октомври месец някъде на почти 100% от държавните дружества депозитите били в КТБ, добре че той изтеглил повечето и ги разхвърлил в други банки... Аз се чудя едно само. Направил го е,, защото по принцип това е по-разумното икономическо поведение, или защото е бил пределно наясно какво се гласи с КТБ? Нищо не твърдя, чудя си се само, така в писмен вид.

Имам приятели с депозити в КТБ апропо. Миналото лято имах една свободна сума, която реших да сложа на срочен депозит в банка и си избрах "Райфайзен". По две причини. Не ставаше дума за депозит, който да ми носи по 2000лв. лихва на месец, че да се целя в банка, която предлага най-голямата лихва и да ми е важен дори знакът след запетаята, не само този пред нея. Предложиха ми съвсем прилична лихва, нарастваща след 3-я месец, на някаква промоция. Доволна съм. То и без друго депозита си стои, лихвата си се трупа (колкото ще да е), направих го за да си съхранявам тези пари на сигурно просто, не да печеля от тях. Като повечето дребни вложители апропо. Другата ми причина беше, че банката не е случайна, от опериращите в Европа ми се струва една от най-сигурните за момента (с уговорката, че що е банка - никога няма сигурно), ама все по-сигурна от КТБ ми се видя. За КТБ и тогава и сега - не разбрах кои аджеба са й собствениците като потърсих инфо, какъв е произхода на капитала им, нещо офшорки, руснаци, все такова инфо излизаше по търсачки. С простия си акъл на потребител на банкови услуги - така прецених, така постъпих. Икономист и финансист са различни неща, аз не съм второто и не се напъвам да си надскачам знанията. За разлика от познати дето нямат и моите. Обаче за КТБ м проглушиха ушите миналото лято баш как по-добри лихви нямало от техните. И няма и година по-късно - лъсна като гол г** защо е било така. И не са виновни хората, че са се подвели масово. На хората им се обяснява, че точно това е пазарната икономика и конкуренцията - да си избираш там, дето ти предлагат най-добри условия. Да ! Ама се предполага и, че има кой да следи дали тези условия са реално "защитими" от страна на тоя дето ти ги предлага, или е пирамида някаква. Което с КТБ не е правено явно. Само, че като стане явно по ТОЗИ начин баш - вече е и твърде късно, освен явно.  :x

Жал ми е сега за приятелите, които изгоряха с депозити там. Жал ми е, защото гарантирал им закона, не им гарантирал...аз си мисля, че поне месеци, ако не и над година ще мине преди да тръгне процедура изобщо да си получат реално парите дето са им гарантирани.  :? Ако си ги получат, защото предвид къде живея - всичко вече очаквам. Проблем е и то голям, защото ако всичките ти спестявания са били в тази банка и ти се наложи някакво голямо плащане - к'во праИм а? Ако е за ремонт, нова кола да ги ползваш...неприятно да отложиш, ама се ядва някак. Ами ако е пази Боже за болест и скъпо лечение? Или детето прието в чужд ВУЗ и ти тези пари на този депозит си ги кътал, че да му плащаш образованието.... Не ми се мисли просто. Ами фирмите (т.е. работодателите), че доста са имали депозити на 100 000 евро там.

За мен лично - по-голям скандал и безобразие няма в държавата ни откакто имам право на глас на избори. Честно! Това се случва, докато болници са заплашени от затваряне и пациенти остават без лечение заради някакви 300 000млн. лв. пикливи, за които от сутрин до вечер (до днес) - "отговорните другари" ни обясняваха как те просто НЯМА откъде да се вземат бе. Няма! Ма колко много пари били, ама какъв проблем било да се намерят... И днес хоп - някакви милиарди, заради фалирала търговска банка - ще ги вадим от джобовете на тези болните, осигурените, дето остават без лечение и това "няма проблем" и някак съвсем нормално. Даммммм

Кога щели да са изборите, кога Орешарски щял да подава оставка... Моляяяяя?!!! Какви избори и оставки бе, идиоти скапани? Трябва избесени и изпозастреляни да има, заради тая случка! Всеки замесен, знаел, видял какво става и мълчал си - да покрива загубите на вложителите с всичко, което притежава, вкл. с ризата на гърба си. А инициаторите - освен това, да не видят слънцето без решетки никога. Това не е фалит на банка заради форсмажор. Това не се случи, заради лична игра на сегашното правителство, а балонът е помпен съвсем неслучайно и от предишното. И сега ще ми предлагат избори да си избирам между тези двата "субекта"  8O И кЪт си избера единия и ще се се оправим, амааааа - ей така както досега, или още "по-добре".

Трябваше 89-а още и ние като румънците да направим, трябваше, амааа...."късно е либе за китка" вече  :? Ако още някой ми каже, че то оправията у нас била в избори, постоянство и бачкане и ще стане  - не само ще се смея, ами лично ще му подпечатам жълтата книжка. Никого не искам да засегна с това си мнение, но то е такова
« Последна редакция: Юли 13, 2014, 00:04:15 am от Jbrul »
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*

    jam

  • Piu nessuno mi portera nel Sud.
  • *
  • 14924
Това е огромната разлика между двете системи. В България те мъчат и вземането на книжка няма много общо с опита и уменията при шофиране.

аз съм взела книжка преди 26 години и тогава поне със сигурност това не беше така! "мъчат те" именно, за да се научиш не само да натискаш педалите, а и да познаваш добре правилата.
сега не знам кой провежда изпитите, тогава изпитващите бяха от КАТ и си беше яко строго. мен са ме късали два пъти - веднъж за незабелязан знак и веднъж за не добре изпълнен обратен завой.

"Форумите са място за свободна дискусия между потребителите на сайта при спазване на правилата. Сдружение "Зачатие" не носи отговорност за изразените мнения от потребителите. Тези мнения не изразяват официалното становище на сдружение "Зачатие", освен в случаите, когато са публикувани изрично от името на сдружението."

Клостилбегит не се пие без да имате направено изследване за проходимост на тръбите, на репродуктивните хормони и спермограма на мъжа!

*
Пък сега те късат, щото знаеш правилата, ама трябвало да те скъсат, че иначе ги дрешели за книжките които продават. Т.е. гориш ти, защото някой си е платил да мине, а не знае. Та преди 26 години.... ;)
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!