Алекс, по въпроса с ученето - все още нямам личен опит с дете и не смея да се изказвам, категорично пък - съвсем. Но на база случилото се с едно - друго у нас досега...еми за 100 неща чух, че: "ми то не може да стане", "още е малък за това", "непременно трябва ти вместо него, или ти с него", обаче моят опит показва, че това не е вярно просто. Да, "трябва аз вместо него и с него", ако не опитам да го оставя "той сам", пък ако не го оставя - еми как да се научи джанъм?
Помня как година ме развърта поне с памперсите преди да ги свалим (за един ден, съвсем буквално) Защо? Ми защото вика: "Няма да казвам и искам пък с памперса" и пикае и дриска вътре на провала и мама сменя и бърше дупе и не натиска, че "да не се травмирал и ала-бала", ако настоявам. Като ми писна на шапката и му нахлузих едни гащи една сутрин и обясних къде, кое и как - и това беше. Ама просто не преговарях тогава. "Так-так" дето вика Черната Златка и "край на мача"
Издънки нямаше. И разбирай - не съм ходила "да го изпишквам", или да му светя като ака. За второто - само съм казала да ме вика да го избърша, но напоследък се бърше добре и сам и не ще аз да се намесвам. Ако му бях ходила по гайдичката - още щеше да ми се мандахерца с памперси, или да пие вода от шише с БИБЕРОН, че "така се успокоявал заспивайки". Вярно имаше такъв навик преди сън, ама когато "магично" излипсваха всички шишета из нас - заспа си без и повече не попита. На градината се облича и обува сам, яде сам - у нас - не можел. Като не можеш викам - стой гладен. Аз си ям, той ме гледа, гледа, та изведнъж - можа
За обличането - също. Като не можеш да се облечеш драги, аз отивам до магазина, или еди къде си без теб и точка. Облече се не, амиии казармен норматив ще покрие в това отношение... Не можели те миличките, мамини лигльовци и лигли, ама....друг път.
Само да го надуша аз, че нещо наистина вече може сам - отказвам повече аз да го правя вместо него и да помагам и да видиш к'во хубаво се оправя и самичък с разни неща, които и по-големи от него "не можели"
Могат те и по-добре могат от него, много ясно, ами набарали на хляба мекото и си хапват децата. Ама не са криви те де...
За училище - мама ме заведе на 15-и септември в 1-и клас и дотам бяха "родителските намеси" в моето образование. А да! И ми надписваше тя тетрадките в 1-и клас, 1-я срок, че аз пишех, ама все още не особено красиво. Прибирах се и си сядах с домашните, ченгелчетата, тетрадките с квадратчета, първите месец-два - някой да ми проверяваше домашните, ама после вече и това не правеха. И успявах да съвместя това с уроците по пиано и часовете упражнения да свиря у дома и си се справях безгрижно. Подчертавам - мързелива съм по природа и определено - гениална не съм. Е, трудно ми е да повярвам, че днешните деца са някакви масово малоумни, че не можели те сами да си подготвят уроците и домашните. Поне това бе! Считам всъщност, че децата днес са много по-напред с какво ли не, сравнено с нас на тяхната възраст. В детскоградинска възраст разцъкват в нет-а, свалят и си инсталират игри на английски (български още не знаят добре), разучават ги играят, боравят с приложения, които и мен ме запъват чат-пат....и ся то милото - урока по история, или биология - ми не го разбирало, ако мама не висне да му сдъвче и изплюе дето викаш ти. Не е да не разбират те, това е борба за родителско внимание. Пределно наясно са, колко е важно за нас да се справят добре в училище и, че стига просто да откажат да се справят добре сами, за да ни поставят на колене по въпроса и да виснем да учим с тях. И ние висваме де, к'во да праИм...
Навремето, когато племенникът ми беше в първи клас и пробва схемата "не мога сам" - направо бях потресена от етърва ми и как го вкара в пътя. Праща го в стаята му сам да си пише домашните, проверява после, една грешка да има - къса страницата и го кара наново да напише всичко. Преди това посочва грешката, ако е предмет като математика - пита го какво не му е ясно да му обясни и така по 10 пъти. Онова рева, пищя, истерясва, чудо беше. Беше, щото отгледан от баба си до училище и на ДГ не беше ходил и такъв лигльо неземен беше по онова време, та чак - течен. След месец истерии, като видя, че при мама нЕма да мине каквото при баба - оп можа изведнъж всичко да си прави сам
Много е умно детето, за протокола, ама му трябваше здрав тласък явно, че да стане и самостоятелно. Сега завършва Езиковата тук, свободно борави с английски и френски, на частни уроци не е ходил никога и с него никой не е учил уроци и писал домашни. Та...не е да не може то, ами навреме трябва "да играе" сопата явно.