jam, наслушах се откакто съм родила, "как да почакам да видя колко страшно ставало нататък"
Е, ще приема за невероятна случайност, че на мен поне ми става само по-лесно с детето ми всеки изминал ден и за всичко, или просто съм твърде небрежна майка и затова не му виждам трудното. За училището специално - наскоро писах какви са ми главните тревоги. Безумните учебни планове и учебни помагала, налагащи масово родителите да карат един учебен ден след работния с детето си, та барем то вдене нещо от материала. Дълбоко съм убедена, че за тия неща - не са виновни смартфоните, или каквито и да било игри в междучасието (дори одобрявани от родителите такива). Та главната ми грижа по темата е всъщност - да избера добро училище с целодневно обучение за Дани, поне за началния курс. И ако не се окаже просто тъп (за което в момента няма изгледи) - очаквам, че по-натам ще е способен да учи и пише домашни относително сам, със спорадични мои намеси в някои случаи. Електронните джаджи, които ползва откъм 2,5 години досега - не съм забелязала с нещо да са му навредили на развитието. Не се налага и да го контролирам и ограничавам при употребата им, когато сме навън, или има деца наооколо - и да му се моля - няма да ги пипне. Та да, има го и момента с "когато нещо е напълно достъпно - то не е чааак толкова интересно и привлекателно". Никого не агитирам да прави като мен с написаното дотук - просто споделям личен опит по темата, ефекти при ползването на такива неща от детето и, че родителите, които не допускат употреба - трупат повече излишен страх от това, на база чуто, разказано, прочетено, отколкото реално да има особена причина за това. Въпреки таблети, игрални конзоли и постоянна нет-връзка на личните му устройства ( с неконтролиран софтуерно достъп засега) - той си играе активно и с всякакви полезни и одобрявани от всички вас играчки, за които аз съм чела тук - конструктори, пъзели, разни пластелини, рисувателни принадлежности, магнитна дъска с цифри и букви, чета му книжки... Предвид времето, което изкарваме на село пък с него - активно движение и всякакви игри на открито - реално (по стечение на обстоятелствата) - успявам да осигуря в пъти повече от повечето родители тук. Та да - хич не ми е дерт, че цъкал на устройства, които са вече масово навлезли, ще навлизат още по-ударно в ежедневието ни и да не щем, в неговия курс на училищно образование - убедена съм, че ще бъдат част от самото обучение, дори в клас.
Неда, има куп дори напълно безплатни приложения за "родителски контрол" за такива устройства ползвани от деца. Онзи ден замалко по невнимание да си инсталирам едно от тях на смарта.
Мяташ му едно такова на телефона/таблета и - няма порно, кървави игри и каквото там още е неподходящо за деца съдържание. Помислено е и да не може детето да деинсталира такова приложение от устройството си. Те тези дето ги правят тези неща - не са толкУ гламави.
Не считам естествено, че дете във 2-ри клас трябва да гледа порно, просто не е във възраст да разбира какво и що гледа точно. Но да си призная, подобна издънка направих аз пред детето преди 2-3 месеца. С телевизора.
Абонамента ми е от тия "напомпаните пакети", дето са с много HD-програми, а те вървят и с 3-4 порно канала. Бях седнала да нареждам програмите, както на мен са ми удобни, порното не беше фабрично заключено и при цъкване на следващ канал - тръгна един як секс. Хем в HD нали....
Дани естествено се загледа и полюбопитства какво правят, докато сваря да изляза от менютата и да го сменя това. Ами казах, че това е секс, това го правят само големите хора като мама и тати и така се правят бебета. Което беше напълно достатъчно за него - нито се втрещи, нито повече ме е питал, или искал да гледа. Та голяма работа, че бил видял да ти кажа, ако беше по-голям - щях поне да мога дълго и напоително да обясня за секса и други неща, засега - просто няма смисъл.
Разликата е, че вкъщи правя осъзнат избор какво и колко да му разреша. А в случая на Неда в междучасието никой за нищо не ги контролира. И да, реално трябва да си починат, а не да си натоварват още психиката.
Гледаме си от нашата камбанария за всичко Блу - и да не щем - пак го правим. В междучасието да ги контролира някой, да не се пребият, сбият и да пострадат ми стига на мен напълно. Относно почивката и това, че считаш, че те не си почиват играейки на телефона любима игра (приемаме, че е безобидна такава, да речем редят електронни пъзели) - не съм особено на мнение, че не е почивка за мозъка. Мозъка почива и когато е относително "изключен" да кажем, почива и когато е ангажиран с приятна за притежателя си дейност също. Знам, че ТВ не гледате у вас, но ползваш таблет. Ако още не си пробвала - за експеримента си изтегли играта "О! Думи", предполагам, че повечето потребителки на сайта, ползващи такива устройства активно си цъкат на нея.
Представлява букви в квадратчета, които можеш да свързваш по определени правила и да "откриваш" думи, за определено време е всеки тур, играеш в сървър, в реално време. Полезно е и за концентрацията и за речника и да ти кажа - и за нервите е полезно хахахаха. Ако съм яхнала метлата, 10-ина мин. да поиграя на това и ми минава. Просто ми пренасочва вниманието на другаде бързо и ефективно и реално мозъка ми си почива, работейки в някакъв приятен за мен режим. Вместо в мислене за поредния дерт. Давам ти го за пример, защото и децата като играят на нещо, което е подходящо за тях и обичат - получават същия ефект. Дали на ластик, дали на криеница, дали на смарта си някаква игрица - кой каквото го влече. Това, че ние по презумпция приемаме заниманията им с всякакъв вид компютри за натоварване за тях и психиката им - не го прави факт. Разбира се, че това го казвам с уговорката - не е проблем, ако не висят и не се занимават само с това часове наред, без прекъсване, всеки ден и пр. С мярка - проблем не виждам никакъв. За училище - и за малките и за тези в горния курс - намирам за проблем да се ползват тези неща по време на час обаче. И съм напълно ЗА - физически да се попречи да ги ползват в часовете. Дали ще им ги прибират преди час, дали ще се ползват заглушители (коментираше се като вариант наскоро) - все е някакво решение на този проблем.