Moscow, 1938. A dangerous place to have a sense of humour; even more so a sense of freedom. Mikhail Bulgakov, living among dissidents, stalked by secret police, has both. And then he’s offered a poisoned chalice: a commission to write a play about Stalin to celebrate his sixtieth birthday.
Inspired by historical fact, Collaborators embarks on a surreal journey into the fevered imagination of the writer as he loses himself in a macabre and disturbingly funny relationship with the omnipotent subject of his drama.
Killing my enemies is easy. The challenge is to change the way they think, to control their minds. And I think I controlled yours pretty well. In years to come, I’ll be able to say: Bulgakov? Yeah, we even trained him. He gave up. He saw the light. We broke him, we can break anybody. It’s man versus monster, Mikhail. And the monster always wins.
Това е от страницата, която давате. Не знам дали е във връзка със спекаткъла, но е пълно с неточности и произволни "фрази".
Това е някъде в първите години след войната ( не си спомням дали по повод преследванията срещу Зощенко и Ахматова, и е казано, доколкото си спомням, в разговор между Фадеев и Сталин) когато Сталин просто споделя " ... ние пречупихме Булгаков...". Темата с Булгаков е много обширна... страници ще ни отнеме, и не е изобщо толкова просто. Да, поръчвали са му пиеса за Сталин, но понеже Булгаков е искал тя да касае МЛАДИТЕ години на Сталин, нещата моментално са били блокирани, и Булгаков свален от влака още в началото ( бедният Михаил Булгаков бил тръгнал да събира в Грузия материали за ранните години на Джугашвили...). Смелянски в документалната си серия за Булгаков го споменава това... чудесна ТВ серия е... Смелянски е най-големият познавач на Булгаков в Русия, така или иначе.
Това, дето "чудовищата" винаги побеждавали си е чист АНгло-Саксонски комплекс, просто защото те кръщават СТалин "чудовище", но едва ли той самият, и/или обществото тогава, са го възприемали като такъв. Тоест, изпитаният Англо-саксонски трик на психологическите "портрети" по тип "дежа-вю" с "обратни" квалификации може само да обслужи Английската или Американски публики, нямащи си и грам понятие от Руска История и затова склонни към безкрайна сугестия, налагане на "етикети" за исторически личности и манипулация.
Сталин разсипа и унищожи Русия. За столетия напред. Това може да се докаже с факти. Сталин си бе обикновен престъпник, от общото криминално право, каквато си и бе цялата шайка около него от 1919 и насам. Само документите за Катинските разстрели или т.нар. "разстрелни списъци" са достатъчни за да се обоснове такава квалификация. Но за бога, "свещенните крави" на Викторианска или Едуардова Англия бяха по кадърни? Ейч Ейч Аскуит (Herbert Henry Asquith, 1st Earl of Oxford and Asquith), който от заседания на Кабинета пишеше по 10 любовни писма на младата си ( 20-30 години по-млада) любовница, съдържащи държавни тайни, бе по "стока"? месарите от т.нар. Френска "Революция" какво бяха? касапи... . Така че... Сталин не е изобщо екзотична птица в шикарен зоопарк.
Но за Сталин като личност е добре да се говори точно, пак само с факти и документи. А такива няма, защото всичко е укрито или унищожено.... особено за периода 1900-1917.
Апропо, много се бих радвал да направят пиеса за алкохолика Чърчил, за безкрайната му морална нечистоплътност, за стотиците му гафове и престъпления ( Галиполи, например). Известно е че чичко Сталин се е гнусял даже да се ръкува с Чърчил и винаги е предпочитал да разговаря с Рузвелт. Ама няма да дочакам такава пиеса за УК "свещенната крава".
Бележки така, на един дъх... .