Синеочка, за съдържанието и качеството на днешните учебници - мисля в тази тема писахме надълго и широко, едва ли ще се намери някой тук, дето да мисли и да каже, че те са си съвсем ОК. Аз също никъде не казвам такова нещо, пък и думата ми напред беше за конкретен термин, а не за окуцялото българско образование като цяло.
Разбира се, че не е било "присъствие", "съжителство" пък съвсем не е било, а тези "предложения за промени" по въпроса - се развяват не за първи път. По соц-а "робство" беше оборотният и насаждан отвсякъде термин - да и ние така сме го учили, което не значи, че е правилният и да не се лъжем, че за налагането му също е имало политически причини. За съжаление - историята вместо да се изучава чисто като история, открай време се ползва, пренаписва и формулира с други, недотам възвишени цели. Продължавам да считам, че "османско владичество" е исторически коректният термин, вкл. защото никак не държа синът ми да има самосъзнание на "потомец на роби", каквито предците ни просто не са били. Това, че са били клани, насилвани, отнемани са им децата във вид на "кръвен данък" са факти, с които следва да бъде запознат и ще бъде и не се променят от това дали "владичество", или "робство" ще се ползва като термин. България е била една от многото провинции в състава на тогавашната Османска империя, а и по онова време и в наши дни - територии и народи, които са "присъединени" към друга държава (империя) насила - обичайно се държат под неин контрол именно с репресивни средства. По едно време - целият познат тогавашен свят е бил под римска власт и част от Римската империя. Е, да си чела, или чула в някоя от тези държави (техните днешни наследници) да се употребява "римско робство"? Римляните също са били страшни гадове, знаеш - кланета, разпъване на кръст, изтребвали са до крак населението на цели села и градчета, само при опит за бунт..., което все пак - не е критерий за "робство", като определение. За капак - римляните са взимали и имали роби и пак никой не говори за "робство", а само че в пределите на Римската империя то е било законно, част от общественото устройство и икономика. Но ние като народ - настояваме да бъдем наричани роби и туй то. Аз да ти призная - този стремеж не го разбирам. Дори произведения за периода на собствените ни автори да разгърнеш - там е описана "класовата система" на българите - чорбаджии, селяни, занаятчии, чираци, духовенство, даскали....е, при робите такива филми нЕма. Имали сме образование на "майчин език", организирано от нас самите, а не от султана и ей такива неща. Те не се случват на поробени общности все пак.
Лично аз, считам за грешка и супер тъп подход сегашните почини - да се омаловажат изстъпленията на османските власти спрямо българите 500 години и да се изкара едва ли не, че сме живяли доброволно с тях в нещо като федерация (подобна на САЩ)
Такива опити водят меко казано до раздразнение и наострят абсолютно излишно българите срещу днешните етнически турци. Настояванията за "робство, та робство" - имат същия ефект. Ако историята се учи и разглежда обективно, а не емоционално - проблем няма да има. Някои кръгове обаче - силно държат да има такъв проблем и редовно мятат съчки в огъня, сакън да не вземе да поизтлее. И за жалост - ние масово се вързваме на ей тия плоски номерца...
Българското образование като цяло, от основното до висшето включително е такава гнилоч в момента, че козметични и хаотични промени "на парче" - не могат да го спасят. Там има нужда от радикални реформи, буквално да се промени цялата концепция, че вече на база нова концепция, да се пишат новите учебни помагала. Казвам го и вкл. по повод на това, че аз съм буквално в ПОТРЕС след приключването на първия ми семестър в университета. Ама толкова в потрес, че хем видях и изпитах на гърба си цялото това абсолютно безумие, хем продължава да ми изглежда нереалистично случилото се... И все по-малко се чудя, защо преди няколко дни младежът в една банка (от най-големите), който е завършил "банково дело" в УНСС ведро ми заяви, че 0,25% от 100лв. са...25.00лв.
Та там нещата са изпуснати още в началните класове явно. В нашите университети пък - преподаване, в буквалния смисъл на понятието, явно напълно липсва на повечето места. Губят на хората по 4-5 години, през които задължително трябва да се мъкнат по разни лекционни зали, в които да им правят диктовка по точки и запетаи на учебника по предмета. Като отбият номера така, ти после си сядаш у вас и трябва да назубриш въпросния учебник (не да разбираш какво пише в него) и да го издекламираш на изпита, че да си го вземеш. И това е всичко. При това положение - не ми е ясно защо изобщо ни разкарват по "лекции". Устните изпити уж бяха забранени, ама ела да видиш, дали имах изпит дето да не е предимно устен.
До вчера не бях се явявала също така на изпит, за който да пиша курсова работа, да тегля два въпроса по конспекта, да ги напиша и тях подробно, после 20 мин. да говоря по тези трите и да получа още 4-5 въпроса по конспекта. Ама не разбирай конкретни въпроси от някоя тема, ами "разкажете ми за...". И за тия неща знаеш ли на кого мога да се оплача? Ами реално на никого...