0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

*

    sixsens

  • *****
  • 4138
  • Благодаря ти, докторе!
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #160 -: Януари 29, 2016, 16:50:23 pm »
А да, то тогава на мода е бил баща му :)

Наистина не можа да схванеш какво се опитва да каже Jbrul. Това същото съм го изпитала и аз на гърба си, преди не чак толкова далечните 15 години. От тогава насам, само по-зле става.
Математиката и статистиката са едни от предметите, които най-много се рецитират - формулите не знам какво има да им разбираш, назубряш ги и това е. Дори по статистика, представи си, ни даваха да ги ползваме /формулите/, ясно им беше, че ако не си чел, няма да знаеш коя формула къде да ползваш, но също толкова ясно им беше, че няма начин човек да ги запомни всички. То не е и нужно. Иначе, по принцип си права, че и двете науки искат мислене, не само зубрене.
Да имаш познания по една дисциплина не означава да пееш на 3 гласа по учебника, а да си наясно къде и как да си намериш нужната информация, за да си свършиш работата. Разбира се, да знаеш механизмите, основата, есенцията на дисциплината. И дали го знаеш се проверява по определен начин и той определено не е заяждане на дребно от другарката/другаря изпитващ, който днес станал на криво.
Ако повечето преподаватели във ВУЗ-овете бяха практици, реално практикуващи професията, а не нафталинови рецитатори, друго щеше да е. Е, имала съм истински преподаватели и определено разликата се усещаше.
Благодаря ти, Зачатие!
Благодаря ти, Мели!     
ПО-ЛЕСНО Е ДА СЕ БОРИШ ЗА ПРИНЦИПИТЕ СИ, ОТКОЛКОТО ДА ЖИВЕЕШ СПОРЕД ТЯХ!!!
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #161 -: Януари 29, 2016, 17:17:49 pm »
Математиката и статистиката са едни от предметите, които най-много се рецитират - формулите не знам какво има да им разбираш, назубряш ги и това е. Дори по статистика, представи си, ни даваха да ги ползваме /формулите/, ясно им беше, че ако не си чел, няма да знаеш коя формула къде да ползваш, но също толкова ясно им беше, че няма начин човек да ги запомни всички. То не е и нужно. Иначе, по принцип си права, че и двете науки искат мислене, не само зубрене.

Сикс, това не го мислиш сериозно, нали?  :wink:



*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #162 -: Януари 29, 2016, 17:58:14 pm »
Щях да напиша същото като Неда. От има няма 25 г. (учебно или професионално) основно с математика и формули се занимавам и не съм видяла някой да е прокопсал с едното им зазубряне. На кандидатстудентските изпити (преди 20 г.) ако използвахме формули/теореми, които не бяха от стандартния учебен материал, ги доказвахме при решаване на съответната задача. Идеята е да разбираш това, което ползваш. Преди 3 г. се явявах на една тежка статистика и нямаше помощни материали. Да, наизустяваш формулите, но ако не ти е ясно какво стои зад тях не можеш да ги ползваш, а конкретно аз ако не разбирам не мога и да запомня. Та мисълта ми е, че за математиката и статистиката основно е мисленето и разбирането, а зубренето, когато го има, е помощно средство.
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #163 -: Януари 29, 2016, 19:55:58 pm »
Макар, че щом твоето разбиране за знания по нещо - се свежда до рецитали на учебници

очевидно е, че и ти не четеш опонента си, а предпочиташ, ако може да го клъвнеш :) нищо не си разбрала, не си и искала. математика и статистика не се рецитират.

нормално е на изпит да ти поставят въпроси и задачи от различни области на дисциплината, за да ти оценят задълбочеността на знанията. излишно е по-нататък да дискутираме.

Бях на изпит озаглавен от тях "въведение в икономическите знания". В превод микро+макро+ик. теории + малко мениджъмънт + малко маркетинг. Всичко така базово и по МАЛКО...сега какъв компот са написали наречен учебник - тури му пепел. По тези точно дисциплини, кое точно налага рецитал според теб? Това не са дисциплини с формули и сметки, като счетоводство и статистика. Като съм се явявала на последните две - наизустявала съм типове задачи не, амииии....пушек се вдигаше.  :lol:  Така както сега ЗУБРЯ латински, пиша, пиша, пиша, преписвам, докато съм сигурна, че всичко съм запомнила вярно как се пише, в кое спрежение, какъв е превода... Може да има и по-модерни начини за учене на език, не знам. Аз лично не съм запозната с тях, та си карам постарому и не се оплаквам.
Изказвайки мнение за случката онзи ден - изказвам го от позицията на човек учил, ходил, вземал с високи оценки (от първи път) изпити по изредените дисциплини + доста други свързани с тях, ама къде по-подробно изучавани т.е. предполага се, че все пай известен хабер имам за к'во иде реч и кое е съществено кое не е. Разбира се, че ще роптая когато някой ми заявява, че допускам фактологична грешка казвайки САМО "планова икономика", или само "централизирана икономика", а не задължително "централизирана, планова икономика". ;) В един тон учебници се употребяват и двете, като взаимозаменяеми все пак и не сме на литературен кръжок. В контекста на материята - верни са и трите формулировки + тази "тоталитарна икономика" (която е по-рядко срещана и само в по-нови учебници). Та не, не приемам подобни е***и за ОК, хеле пък в посока, че не знам и не съм дала верен отговор. Не съм го дала, ако не мога да ги изброя и характеризирам, или вместо типове икономики изредя някакви други неща, които не са отговор на поставения ми въпрос.

Мнението ми за начините на преподаване и изпитване, е каквото го изразих, не от онзи ден. То е такова от години насам. Това, че сега пак имам челен сблъсък с тази идиотска и нереформирана система - само го затвърждава. Признавам си - на старта наивно се надявах, че за 15 години, все маааалко поне, с нещо нещата са мръднали към по-добре. Уви - нищо подобно. Взех повод от случката, за да изкоментирам тези неща, на 35г. - отдавна ми е минало времето да ме развълнува истински това, че някой ме порязал с оценка. Да, унизителното и нагло отношение спрямо мен - ме дразни винаги и навсякъде, но и това ми минава за два дни. Нервите ми отдавна са минали няколко сезона на "Сървайвър" все пак.

Още нещо Jam, когато искаш да дадеш урок на такива, като описаните от мен младички и нагли "колеги" - нали следва да им врътнеш по една хууубава двойка в ст. книжки, да им прибереш свалените от нет-а курсови работи, да си отбележиш на коя тема са и да ги накараш да пишат нови на нова тема? Ако и тях дръпнат от нета - барем пък ги прочетат другия път поне.... Не да им дадеш избор да ги пишат "неявил се" и: "Ми дръжте си я тази курсова работа, на есен ще ми я дадете". След което да си излееш целия яд и накърнено преподавателско его, върху малкото студенти явили се подготвени за този изпит. И да се ядеш и дрънкаш за пълни дивотии с тях, само за да демонстрираш мускули и надмощие. Това последното е откровена простащина за мен, ако и да имат някакви титли пред имената си. И да, тя все още е възможна за случване с тия "устни изпити/доизпитвания". Аз нямам против и 5 часа да стоя на изпит и още 10 въпроса да получа и да ги НАПИША, за да не може ей такива да ме правят на луда калинка. Пише ли - пише, вярно ли е - вярно. Аз учебник, в който "според мен" да съществува като докзателство за правота - все още не съм чела. Нито доц. Х от МУ-София, може по някакъв въпрос да е по-права от нобелови лауреати по икономика. Или може? Може, щото няма камери, микрофони, черно на бяло и един куп комплекси за гарнитура.

Който не желае да учи - няма да пожелае, както и да се държат те с него. Като им писне да го гледат по поправки - пишат му една тройка, да им се маха от главите накрая. Но тези им изцепки - демотивират всички останали, отишли там наистина с желание да учат и постарали се за всеки изпит. Това е проблемът главно за мен. То вместо да те запалят дето се вика и да учиш с кеф - те се гаврят с теб  и почваш да се чудиш "Бе аз как и защо можах да си го причиня ПАК?!" В 3 ч. сутринта съм станала, за да преговоря всичко за изпита и четох докато запаля колата към ИСУЛ, освен всичките други дни, в които учих старателно. Уча, щото искам и ми е важно. И накрая получих гавра с труда си, безпочвени обвинения и оспорване на базова икономическа терминология, която и при чукване в Уикипедия ще ти излезе както съм я казала. Ама не....не било така. Тя дамата измислила нова икономика, кибичейки в МУ. Поклон на такива "мислители", дамммм
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #164 -: Януари 29, 2016, 22:00:51 pm »
когато искаш да дадеш урок на такива, като описаните от мен младички и нагли "колеги" - нали следва да им врътнеш по една хууубава двойка в ст. книжки, да им прибереш свалените от нет-а курсови работи, да си отбележиш на коя тема са и да ги накараш да пишат нови на нова тема? Ако и тях дръпнат от нета - барем пък ги прочетат другия път поне.... Не да им дадеш избор да ги пишат "неявил се" и: "Ми дръжте си я тази курсова работа, на есен ще ми я дадете".

В повечето американси колежи и университети това се третира като плагиатство и измама. Наказанието е строго - от автоматична двойка за курса до изключване от училището. Повечето университети ползват платени софтуерни програми за проверка на пасажи от студентски писания.

Другата разлика е, че самите студенти не допускат други студенти да преписват, да плагиатстват и да мамят. Не се смята за позорна постъпка и донос, а за почтена проява. Но и хората, и системата са устроени така, че подобни сигнали да са ефективни. Това го казвам от личен опит като студент и асистент на професор в два американски университета.
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #165 -: Януари 30, 2016, 00:43:20 am »
Jbrul,права си да се ядосваш и много добре разбирам за какво говориш....на моменти ми идва "господари на ефира" да им изпратя в тоя ВУЗ....ама айде първо да го завършим пък тогаз :lol:
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #166 -: Януари 30, 2016, 07:45:40 am »
А,то само в този ВУЗ..... 8O Явно,нещата не са мръднали и на мм през последните 25 години.А ,все го реформираме това образование,нали..? Явно,реформите с в начините на финансиране ,само,за жалост,далеч не обвързани с резултати. То и за това "житейските" ни резултати като държава са все надолу и надолу! :( Слава богу,че поне с ИТ се представяме добре,ама до кога ще е и там.. :?
Жбрул,аз все пак не разбрах ЕГНто на баща му на Кейнс? :lol: :lol:
/www.mamaibebe.com][/url]
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #167 -: Януари 30, 2016, 11:21:29 am »
цигу, разсмя ме от сърце, ама не защото не си права, ами защото написаното от теб - отнесено към местните реалности може да предизвика само смях (ама през сълзи). Нали си виждала в "Уикипедия" как след някой термин има едни малки квадратни скобички с цифричка в тях. Някои колеги и оттам копи-пействали "курсовите си работи", та даже не са премахнали тези цифрички и при принтирането - така си седяха.... Не знам като какво се третира това при вас, ама за всеки с две работещи мозъчни клетки - следва да е очевидно, че студент Х, предавайки такъв материал - нищо не е писал. Не и лично. У нас това с готовите курсови/дипломни работи си е бизнес от години, има си цели сайтове в които се качват, вкл. срещу заплащане можеш да ги сваляш само. По-скъпата услуга е да платиш специално за теб някой да напише курсова/дипломна работа (уж уникална), ама и там има яко измами и плащаш примерно 500лв., а ти дават някакъв материал, който е превъртян 100-ина пъти вече през няколко ВУЗ-а... Така, че за да няма проблеми човек - най-добре да седне, да си чете и да си напише сам курсовата/дипломната работа, дори поради тази причина.
Сега, че у нас и това е често безсмислена дейност - друга тема. Да пишеш курсова работа, не е с цел някакво проучване лично да направиш на дадена тема т.е. да има практическа насоченост това занимание. Например да направиш проучване за превенцията с противогрипни ваксини у нас, да си потърсиш данни за вноса, пласмента, какъв процент от населението ги ползва, защо е такъв, какви евентуално мерки могат да се вземат, за да се увеличи този процент, каква е смъртността за няколко години назад, вследствие усложнения от сезонни грипове... (просто примери). Такива неща у нас няма, поне в държавен ВУЗ де. Тук "курсова работа" - значи да попрепишеш учебника, ама така да го препишеш, че да си упражниш речника и да намериш синоними на един куп думи, да преподредиш изреченията и да изглежда, че си "вложил творчество", а не си преписвал просто. Изключитилно трудна задачка апропо по предмети, като "икономически теории", или "микроикономика", понеже няма какво "авторско" да вкараш там и да откриваш топлата вода.
Избрах си да пиша на тема "типизация на здравните системи", вкл. защото от целия конспект - беше единствен въпрос свързан със здравеопазване конкретно, а не "обща икономика", пък нали уж...за здравеопазване се хукнах да уча. Стигам до вашата система "Кенеди" - характеристики, предимства, недостатъци...И допускам кардиналната грешка да пиша и за реформите на Обама, защо са предприети и пр. Получавам забележка във вид "Ама това го няма в учебника колежке."  8O 8O 8O Ми няма го драга госпожо, той учебника ви е издаван през 2009-а година, а и уж нали - АЗ я пиша тази курсова работа, ровила съм, чела съм, напънала съм се демек... Лоша раУта ти казвам.  :lol: :lol: :lol:

Много жалко, че тук ние нямаме подобна софтуерна система. Ако имахме - можех да поискам да ми пуснат в нея курсовата работа и да стане ясно набързо, че не е "крадната" отнякъде. Обаче у нас ситуацията е друга. Ако опиташ да си защитаваш правата и правотата - следва нарочване, "тая нещо ми се прави на интересна" и докато завършиш - преподавател Х, с когото си се "заял" ще те къса и прави на крив до дупка. Пък има тази възможност, благодарение на "устното препитване", където може на воля да си прояви субективното отношение към някого. По моя случай - имах само една легална опция. Да поискам да ми се анулира оценката и да се явя повторно на този изпит, вече пред комисия, в която НЕ участва преподавателя, за когото твърдя, че е проявил субективизъм и ме е оценил некоректно. Е...тогава вече се навираш в очите не само на този преподавател, ами и на колегите му. Защото това се приема като "оспорване на авторитет, унижение за преподавателя" и от вида. Какво следва нататък - мисля е ясно. Затова няма студент с акъла си, който заради една единица намалена без основание - да си отвори "университетския ад" буквално. Това е още един от проблемите на системата ни всъщност.


Рачо, сърце не ми дава да те оставя да си ходиш така "непросветен".  :lol: :lol: :lol: Специално за теб:  "Баща му Джон Невил Кейнс (1852-1949) е икономист и преподавател по хуманитарни науки в Кеймбриджкия университет, а майка му Флорънс Ада Кейнс (по баща Браун) (1861-1958) е писателка и се занимава и с обществена дейност." Като издиря данни за ЕГН-тата на домашната прислуга на семейството - ще ти ги пратя на лични.
« Последна редакция: Януари 30, 2016, 12:10:33 pm от Jbrul »
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #168 -: Януари 31, 2016, 00:39:37 am »
Джей, непременно ги публикувай тук, че току-виж някой от нас е записал още едно висше и тази безценна информация ще му е необходима.  :lol:

Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #169 -: Януари 31, 2016, 05:38:45 am »
Всичките ми сухарски професори, тип "много пропуски колежкеее" са били от СУ, другата част бяха практици и искаха проекти, които трудно може да платиш на някой да напише. От 150 човека курс в началото, не знам дали и 50 се дипломирахме.

Мога обаче да ви кажа, че сега изпитвам голямата разлика в системите и ми се завива свят, на мъжът ми също. Ей го, сега пише нов проект с калкулации, които да предаде до понеделник сутрин. Всичко е толкова интензивно и практическо, че много ми иде, ама много! Добре, че колежът се смили над нас и ни отпусна една седмица почивка, иначе бяхме масово пред бърнаут.
Последният ми изпит беше по Умствени затруднения. Освен всички налични синдроми, аутизъм (да се прави разлика, в този му смисъл беше включен), преподавателката представи над 20 различни техники, способа, предмети, с които се работи, но изпита беше 20 различни ситуации, как да разработиш план за интервенция с пациента и с роднините му. 3 часа плътно писане до откат. Даже не проверявах за грешки в правописа, отписала съм едни 10% и толкова.
Курсът по криминология беше още по-тежък като съдържание. Бога ми, сега виждам плюсовете на тукашната система. На 16 години започват колеж, на 19 вече са способни да работят пряко и сами с пациенти, а който има г*з учи по-нагоре. Преди много защитавах европейската система, в която си многофункционален. Да, ама се оказва, че тук има нужда от тесни специалисти и те са по-добре платени от широките. Децата на 16 години могат да изберат или да се специализират по-тясно или да налегнат за прием в университет.
Детето на моя приятелка в прието на 12 години в училище специализирано в авиоинжинерство. Много не му се ходи там, ама ако отиде, след 4 години ще може да работи техническа поддръжка или подобно. Това бащата на Кейнс с какво си е избърсал носа ще му свърши точно толкова работа, колкото и на Джей.

Цигу, тук освен че те изхвърлят, плагиатството се вписва в досието ти на студент, което пък е държавно. После и да кандидатстваш в колеж в Саскачуан лъсва червен надпис, че си плагиатствал. Тъй че, "бате по-добре недей" :wink:
[/url][/url]
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #170 -: Януари 31, 2016, 17:24:25 pm »
Вени, ами...нямам какво да добавя към казаното от теб. Ще ми се и тук да стане така. Не "да минава леко", ами да знаеш за какво си отпаряш дупарата няколко години. И като завършиш - да ти е сигурно, че МОЖЕШ веднага да работиш каквото си учил, а не тепърва да опитваш да забравяш целия неприложим спам дето си го зубкал 5 години и да се ориентираш РЕАЛНО как се работи, това което си учил. Че при вас като си учил - не работиш после за символична заплата даже не го коментирам. Разбирам, че с Кало ви идва въз такова натоварване в момента, но тя системата е създадена за хора, които първо учат и после нали семейство, деца и куп други ангажимент, в опит да ги съчетаят и с ученето. Ако се бяхте родили там - това да сте го минали на младини, сега да си бачкате за едни тлъсти заплати и да си гледате спокойно живота. Ама то и това ще стане до няколко месеца ;) Ти барем знаеш за какво си го причиняваш тоя гърч сега. Аз и подобните ми..."за всеки случай", ама си знам, че когато го избутам това виШУ - ще съм пак в положение подобно на сегашното ми де. Ако извадя късмет - извадя.

За плагиатството...сещаш се как е у нас. 50 и кусур ВУЗ-а в бой за студенти (и парите им). Ако един се напъне и изключва за такива неща и досиета да има и да излиза навсякъде - още 30 други ще са готови да го прилапат този студент, червен килим ще му опънат биля и ще си завърши юнашката. Иначе пък да видиш претенции за елитарност от страна на МУ... :lol: :lol: :lol: Не знам за плач ли е, за смях ли е. Пред очите ми приеха едни хора, на които българския им е труден даже и не знаеха по какво точно са на изпит, само за да взимат едни там пари, ама сега - големи чупки и претенции и то спрямо гъските като мен. Дето тъпо, не тъпо - чета наред, аз затова съм отишла все пак. Мен, ако питаш, за у нас баш - трябва и за преподавателите да има някакви досиета. Понеже се явяват на лекции (уж лекции) на които просто си диктуват учебниците, това не е преподаване, хеле пък ориентирано към практиката, обаче им плащат "лекторски" нали така? Т.е. плащат им за труд, който те реално не полагат.

До момента, имах само веднъж късмета да случа на преподавател практик (ректор е на медицинския колеж), та на неговите лекции не писахме и ред. На изпита - изгоряха всички дето са зубрили, ама не са схванали какво. Човекът не им казва: "Ха сега ми нарисувай "пирамидата на потребностите на Маслоу" и ми я издекламирай". И да се влиза в спор нали дали е "пирамида", или е "скала", та може и "стълбица", щото нали - и в трите варианта съм го виждала и ако иска пирамида, пък нарисуваш скала - да ти каже: "Много пропуски колежке, многооо". Забива въпрос от вида на: "Колежеке, представете си, че сте претърпели корабокрушение, няколко дни едвам сте оцелели в морето, накрая достигате до остров, населяван е от туземци...какво ще направите първо, какво второ и трето, в случай, че ви се налага дълго да останете там". Та ти трябва да се сетиш нали, че те пита за Маслоу, да кажеш, че първо ще търсиш храна, вода, ще се наспиш, после ще си търсиш подслон, после ще опитваш да се впишеш в "местното общество".... Както казах, за огромно съжаление - човекът е рядък случай, седи като маргаритка в маково поле.  :?
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #171 -: Февруари 01, 2016, 00:04:20 am »
Връщам се малко назад към темата за промените в учебниците, по-конкретно опитът за налагане на термина "съжителство" в учебника по история на България за VI клас. Произнесоха се и експертите, вчера беше публикувано отворено писмо.
Според историци от БАН и Софийски университет правилният термин е "владичество".
 
Тук е публикуван пълният текст на отвореното писмо до МОН:
БАН и СУ: Турското „съжителство“ не може да замени „османското владичество“

Ето част от текста:
"Както всяка друга наука, така и историята използва своя специфична терминология, чрез която дефинира и анализира своите „обекти" - събитията, личностите и процесите в миналото.
Днес това легитимно право на историята да бъде наука се изземва с удивителна лекота. От нея се изисква по-скоро да бъде слугиня на политиката, а не и равноправна научна дисциплина и учебен предмет, който култивира способности за аналитично мислене.
... терминът „съжителство" не може да замени термина „владичество" и на никой сериозен изследовател досега не е хрумвало да го налага като алтернатива."

И в заключение:
"Бихме желали да завършим с това, че използването на историята по манипулативен начин, на което за жалост ставаме свидетели не за първи път, възмущава. И то не само защото така се неглижират достиженията на академичното знание, но и защото историята се превръща в инструмент за прокарване на изкуствени разделения в българското общество, които с нищо не допринасят нито за националното самочувствие, нито за изграждането на модерната българска идентичност."


И още едно мнение по темата, на проф. Божидар Димитров:
Робство? Съжителство? Иго е от 1396 до 1878 г.

"..... Какво означава “игото”? Иго е българизирана дума, която произхожда от гръцката дума хегемония. Навремето в гръцките училища, където са учили много български възрожденци, тази дума се е четяла “игимония”, а съкратено на български “иго”.
Думата “иго” като че ли най-точно показва състоянието, в което е бил българският народ от 1396 до 1878 г. Какво означава думата “хегемония”? Може да се съпостави с латинската дума “доминация” или с българската дума “владичество”......"


До тук добре, дано историците да бъдат чути .........
НО ето малко вътрешна информация за обкръжението на министър Танев:
Министрите на секретарките

Тук няма да прилагам цитати от текста :), защото сюжетът е направо махленски, но си струва да се прочете. За съжаление това представляват една част от хората, които заемат важни позиции в министерствата. Те са некомпетентни, някои откровено неграмотни, защото са партийни назначения, а не експерти.
« Последна редакция: Февруари 01, 2016, 00:08:27 am от marsi »

*

    sixsens

  • *****
  • 4138
  • Благодаря ти, докторе!
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #172 -: Февруари 01, 2016, 12:24:08 pm »
Щях да напиша същото като Неда. От има няма 25 г. (учебно или професионално) основно с математика и формули се занимавам и не съм видяла някой да е прокопсал с едното им зазубряне. На кандидатстудентските изпити (преди 20 г.) ако използвахме формули/теореми, които не бяха от стандартния учебен материал, ги доказвахме при решаване на съответната задача. Идеята е да разбираш това, което ползваш. Преди 3 г. се явявах на една тежка статистика и нямаше помощни материали. Да, наизустяваш формулите, но ако не ти е ясно какво стои зад тях не можеш да ги ползваш, а конкретно аз ако не разбирам не мога и да запомня. Та мисълта ми е, че за математиката и статистиката основно е мисленето и разбирането, а зубренето, когато го има, е помощно средство.

Нали и аз това написах? Вие май не четете. Затова ще се самоцитирам и ще болдна, че да ви е по-лесно. Говорех конкретно за формулите.

Да, Неда - сериозно го мисля - цитираното и болднатото е за теб също. Кое не е ясно и какво те учудва? В математиката има много зубрене, но не само. Много ясно, че иска мислене, но голяма част от тази наука е наизустяване на формули, теореми, аксиоми и т.н. И аз съм ходила на училище, че и в университет :wink:

Дори по статистика, представи си, ни даваха да ги ползваме /формулите/, ясно им беше, че ако не си чел, няма да знаеш коя формула къде да ползваш, но също толкова ясно им беше, че няма начин човек да ги запомни всички. То не е и нужно. Иначе, по принцип си права, че и двете науки искат мислене, не само зубрене.
Да имаш познания по една дисциплина не означава да пееш на 3 гласа по учебника, а да си наясно къде и как да си намериш нужната информация, за да си свършиш работата. Разбира се, да знаеш механизмите, основата, есенцията на дисциплината.
Благодаря ти, Зачатие!
Благодаря ти, Мели!     
ПО-ЛЕСНО Е ДА СЕ БОРИШ ЗА ПРИНЦИПИТЕ СИ, ОТКОЛКОТО ДА ЖИВЕЕШ СПОРЕД ТЯХ!!!
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #173 -: Февруари 01, 2016, 13:23:13 pm »
Сикс, четем, но ако тръгнем по линията кой какво е чел и как го е прочел, а пък авторът какво е написал и е искал да напише, погледни си поста:

Математиката и статистиката са едни от предметите, които най-много се рецитират - формулите не знам какво има да им разбираш, назубряш ги и това е. Дори по статистика, представи си, ни даваха да ги ползваме /формулите/, ясно им беше, че ако не си чел, няма да знаеш коя формула къде да ползваш, но също толкова ясно им беше, че няма начин човек да ги запомни всички. То не е и нужно. Иначе, по принцип си права, че и двете науки искат мислене, не само зубрене.

Прощавай, но болднатото звучи несериозно. Лично мнение.
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #174 -: Февруари 01, 2016, 14:05:12 pm »
Сикс, четем, но ако тръгнем по линията кой какво е чел и как го е прочел, а пък авторът какво е написал и е искал да напише, погледни си поста:

Математиката и статистиката са едни от предметите, които най-много се рецитират - формулите не знам какво има да им разбираш, назубряш ги и това е. Дори по статистика, представи си, ни даваха да ги ползваме /формулите/, ясно им беше, че ако не си чел, няма да знаеш коя формула къде да ползваш, но също толкова ясно им беше, че няма начин човек да ги запомни всички. То не е и нужно. Иначе, по принцип си права, че и двете науки искат мислене, не само зубрене.

Прощавай, но болднатото звучи несериозно. Лично мнение.

Лично аз разбрах казаното от Сикс така: В тези дисциплини има много неща, които трябва просто да запаметиш (формули да кажем), за да можеш да ги приложиш там където е нужно. Да, трябва да разбираш самата материя, иначе - няма да знаеш къде е нужно да приложиш формула Х, ако само си я запаметил. Дори към началния курс на обучение да се върнем, как се изчислява лице, обем на нещо - има си формули за целта и трябва да ги запомниш и умееш да ги прилагаш. Но ако само ги запаметиш и не си наясно коя за какво служи - можеш да опитваш да изчислиш обема на нещо, чрез формула за намиране на лице на нещо, ако не осъзнаваш що е то "лице" и що е то "обем". Нарочно давам елементарен пример. Но все пак формулите бива да си ги запаметил. "Нагоре" е подобно. Това е за т.нар. точни науки.
Това, което аз уча и подобните му - не искат зазубряне на формули и определения, а разбиране на самата материя. Т.е. в тях "формата" в която си изложил разбирането си не е водеща пред смисъла. Ако по смисъл е вярно - значи наистина си разбрал какво си чел. По примера, който дадох за моя изпит - след като съм изредила и обяснила всички характеристики на "планова икономика" и съм описала разликите й с "пазарна икономика" - то значи материята съм я разбрала добре. Дали ще я нарека "планово стопанство", "централизирана икономика", или по 3-и, 4-и начин, при все че всеки един от тях е приет за верен в икономическата наука и се разбира винаги едно и също - не следва да ми се пени някой, че съм била в грешка, понеже не съм употребила предпочитания ЛИЧНО от него термин в случая.
Та и за точните и за недотам точните науки - мисля е ясно, че първо и най-важно е разбирането на материята и в двата случая едно голо зубрене (запаметяване) - не е равнозначно на знания. Поне за мен.


marsi, насред цялата какафония със "съжителството" - много се зарадвах на това отворено писмо, когато се разпространи, четох го поне два пъти. Точно, ясно, професионално, считах че това следва да сложи край на всякакви "спорове"... Обаче все още дрънканиците продължават с пълна сила и досега аз поне не видях позиция от официален източник, в спорния учебник за 6-и клас ще пише ли "съжителство", или няма да пише.
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #175 -: Февруари 02, 2016, 00:22:19 am »
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*

    sixsens

  • *****
  • 4138
  • Благодаря ти, докторе!
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #176 -: Февруари 02, 2016, 09:28:18 am »
И ти прощавай, Додич, но в случая явно ти убягва четенето с разбиране. Лично мнение :wink:

Абсолютно ми е все тая кой какво чел, как го разбрал и т.н., когато очевидно не се цели да разберем събеседника, а да се направим на важни. Щом ви влече  - дерзайте! Каквото съм искала да кажа - съм казала, написано е ясно, точно и коректно, даже го и подчертах. Но то отново се пропуска и се вади друг цитат, който е непълен и изкривява смисъла на казаното. Няма значение де, щом пък така се чувствате добре, коя съм аз, че да ви преча :)
Благодаря ти, Зачатие!
Благодаря ти, Мели!     
ПО-ЛЕСНО Е ДА СЕ БОРИШ ЗА ПРИНЦИПИТЕ СИ, ОТКОЛКОТО ДА ЖИВЕЕШ СПОРЕД ТЯХ!!!
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #177 -: Февруари 02, 2016, 13:06:44 pm »
Вчера у нас беше денят, в който официално отдаваме почит към жертвите на комунистическия режим.
Извън служебното новинарско отразяване на това събитие - в общи линии за "народа" - все едно такъв ден нямаше. Наблюдавах с особено любопитство "ФБ-активностите" на всякакви знайни и незнайни потребители, находящи се в моята френд-листа и в тази на приятелите ми. Главно събитие за вчера се оказа необходимостта от празнуването на Трифон Зарезан (ама по стар стил), а на 14.02. - ще завторим естествено "по нов стил". Плюс обичайната виртуална война тогава, кой ще пие в чест на Трифон, кой в чест на Валентин и как втората категория хора са своеобразни "предатели на родните традиции, история.." и пр. в този дух "важни неща". Наред с картинките от всякакъв вид вчера, изобразяващи червено вино в чаши, бутилки, бъчви, или всичко това накуп, не липсваха и напоително количество статуси относно "съжителството". Има си хас!
Та към края на вчерашния ден, някак спонтанно ми се завъртя мисълта, че... "няма да изтрезнее тоя народ". И буквално и преносно. Не знам какъв е този наш талант, да похабим толкова време, енергия и емоция за в общи линии незначителни неща, а да пропускаме всичко съществено в живота си като нация. Или почти всичко. Не, няма нищо лошо в това да честваш Трифон с чаша хубаво червено вино, нашенско си. Особено, ако празнуваш и имен ден. Няма лошо, та дори е и необходимо и уместно да изригнеш срещу глупостта със "съжителството"...е, както ти позволяват възможностите да го направиш. Нередно е (меко казано) историята ни, за който и да било неин период, да бъде пренаписвана, изкривявана, употребявана за мижави политически цели. Но да не се лъжем..., дори "робство" да бъде заменено със "съжителство" в учебниците на децата ни - вероятността някое от тях да не научи какво точно е било тогава наистина и в какво се е изразявало "съжителството" е нищожна.
От друга страна - за репресивния комунистически режим, за временното съветско управление (реално окупация), за Народния съд...децата ни не знаят нищо. И ние самите поназнайваме по темата всъщност, но това почти никого не тревожи в тази наша държава. Пълна с "патриоти" де. ;) Държавата ни днес се управлява от наследниците (биологични и политически) на онези "симпатични люде" отговорни за комунистическите зверства, те ни определят на нас и децата ни житието и битието, пишат ни "историята" и това някак...нас не ни притеснява. Толкова не ни притеснява, та даже и из ФБ не го врътваме като статус. Камо ли да ни минава през акъла като една от главните причини, защо "все не се оправяме". Важно ни е да втълпим на децата си, че предците им са били роби 500 години, поради което не следва да живеят в мир и разбирателство със съседите си от турски етнически произход в наши дни, понеже... "на тия не може да им се има вяра". Но и дума не одумваме за доста по-новата ни история, чиято попарка сърбаме всички в момента де. И не мога лично аз да се начудя ЗАЩО? Нали уж искаме децата ни да ЗНАЯТ какво наистина е ставало у нас? Искаме ли наистина? Лично аз хич не го вярвам това....
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #178 -: Февруари 02, 2016, 16:26:25 pm »
marsi, насред цялата какафония със "съжителството" - много се зарадвах на това отворено писмо, когато се разпространи, четох го поне два пъти. Точно, ясно, професионално, считах че това следва да сложи край на всякакви "спорове"... Обаче все още дрънканиците продължават с пълна сила и досега аз поне не видях позиция от официален източник, в спорния учебник за 6-и клас ще пише ли "съжителство", или няма да пише.

Към момента няма официално изявление от МОН, нали сега се занимават с преназначения, та няма как  :wink:.
Първо чакахме Танев да освободи министеския пост (вчера трябваше официално да подаде оставка), след това да бъде одобрена новата кандидатура.
Всъщност не е от голямо значение кой ще бъде назначен за министер, когато си остават въпросните "експерти" по работни групи и комисии.
Трябваше да си отидат и хора от обкръжението на министъра, примерно Ваня Кастрева, която регулярно, включително миналата седмица, пътува на работни срещи на разноски на фондация "Америка за България". Също политическите назначения Ралица Кирилова и Мюйессер Солак, и двете от листата на Реформаторския блок, едната оглавявала предизборния щаб на ДСБ в София, другата в Разград (тя е представител на партията на Корман Исмаилов).
Имаше изказвания на народни представители, че Мюйессер Солак (началник на кабинета на министъра на образованието) е разследвана от ДАНС и й бил отнет достъпът до класифицирана информация преди няколко седмици, заради опит да назначи в регионалния Инспекторат в Благоевград хора със съмнителна биография и връзки с конкретни служби извън нашата страна. Затова се говореше да бъде поискана оставката освен на Танев, и на целия му екип.
Във връзка със скандала в министерството от последната седмица, Р.Кирилова си взела отпуска, а Солак - болничен. А ти очакваш някакво официално становище от тези хора  :).


И така, вече е ясно, че Кунева ще бъде новото предложение за министър на образованието и науката, с което пък се заформя поредният скандал. В сряда (утре) ще бъде внесена кандидатурата й за гласуване в парламента.
За лицето Кунева има толкова негативни натрупвания в годините, че след целия шум който се вдигна около учебната програма и свалянето на министър Танев, предложението за Кунева е направо подигравка.

Да припомня някои данни от нейната политическа кариера:
Арогантността на европолитическия Франкенщайн:
"Госпожа Кунева каза в ефир, че заплатата от 340 лева не била бедност! Това го казва жена, която като еврокомисар е получавала 22 хиляди евро месечно + 7 хиляди за представителни разходи. И в допълнение на всичко това получава доживотна пенсия по 25 000 евро годишно."
Безкомпромисно! Доц. Минчо Христов срина Меглена Кунева: "Тя е за затвора":
"Само заради предсрочното закриване на 3-и и 4-и блок всички българи плащаме в момента 30 на сто по-скъп ток. Знае се, че договорът за закриването им беше сключен с измама, в която участваха Меглена Кунева и Гюнтер Ферхойген.
Тези двама лобисти излъгаха най-безобразно, че Европейският съюз искал закриването на реакторите. Истината е точно обратната – никой от ЕС не е поставял като условие за присъединяването на България закриването на 3-и и 4-и блок на АЕЦ “Козлодуй”.
Такова условие постави частната банка “Париба”. Интересите на “Париба” бяха да се осигури пазар на румънската централа на Балканите, за да си върне по-бързо инвестициите и да осигури съответната печалба, като се закрият трети и четвърти енергоблокове на “Козлодуй”. Неслучайно след изтичането на мандата й като еврокомисар банка “Париба” назначи Кунева за член на борда на директорите с огромно възнаграждение за предателската й дейност спрямо България."
За унгарската сабя, българските ханове и Мадам „Йес!“
Нейни изказвания:
„101% процента няма да правим коалиция с ГЕРБ. Много се съмнявам, че ГЕРБ ще продължи да съществува след предсрочните избори.“
„ГЕРБ не искат партньорство, а съучастничество. ГЕРБ е неприлична партия. Не мога да подкрепя някой, който е неприличен.“
„Ако ме питате съвсем директно – да, поддържам ТПТИ и съм готова да работя за него през координацията с ЕС. Няма за какво да се притесняваме за ГМО.“ ........ и др.

Урок по история с Меглена Кунева /видео/

Това е една абсурдна номинация, поредното политическо назначение, без капка мисъл за българския народ, за нашите деца и тяхното бъдеще, поредната политическа игра между коалиционни партньори.

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :) -тема 2
« Отговор #179 -: Февруари 02, 2016, 16:44:19 pm »
marsi http://epicenter.bg/article/Sedemte-chudesii-v-stanovishteto-na-BAN-za-turskoto-robstvo-/91529/11/33
Няма да затихне скоро тоА цирк...

Този спор не е от вчера, и най-вероятно отново историците няма да стигнат до единно мнение, но в създалата се ситуация смятам, че е дори полезен този спор, защото това, което се прави от "експерти" по министерства е срамно.
Защото те не са експерти, а политически назначения, видяхме неадекватната Ваня Кастрева, която твърди, че няма такъв предмет "бъргарщина", и т.н.  да не преразказвам, предполагам всички са гледали видеото или са чели за скандала от миналата седмица. Когато тези представители на министерства излязат да говорят пред хората, от тях се очаква да положат поне малко усилия и да знаят за какво говорят, поне малко да са в час, както се казва.

А роби наистина е имало. Отвличани са мъже, жени, деца и са продавани на пазара за роби в Цариград, има свидетелства за това. Скоро четох един материал, който е написан на база множество събрани документи за събитията от нашата история свързани с Османската империя. Ще го потърся по-късно, много е интересно, всъщност е документален очерк, а не просто разсъждения по темата.

В ресора на историците е да решат дали ще се нарича "робство", "иго" или "владичество" .... но няма как да е "съжителство" или "присъствие".
Да падат знакови произведения от учебната програма, да пише буквално с по едно изречение за важни исторически събития и личности. Примерно, че Левски бил организатор на някакво въстание, ама срещу кого е това въстание, защо се е случило..... че полицията го заловила и бил осъден на смърт, а присъдата изпълнена в покрайнините на София. Така се създава впечатлението, че това е една заслужена присъда, едва ли не, а не че Левски е борец за свободата на народа си, срещу кого се е борил ..... Това е само един пример, а абсурдите в учебниците са много.

Затова много се зарадвах на новината, че група педагози и историци ще създадат алтернативен учебник по Родинознание. Той ще бъде разпространяван безплатно. Тук пише повече за тази инициатива:
Костадинов: Само революция по Ботевски ни остана вече!

Варненци подготвят алтернативен учебник по родинознание
« Последна редакция: Февруари 02, 2016, 18:03:55 pm от marsi »