Джей, аз бележка си имам. Ще им пратя копие от писмото и бележката по пощата и да се спасяват.
Става и така
Блу. Но пускай с обратна разписка. Не, че не го знаеш, ама аз да напомня (нЪл тренирам за свекърва).
Боби, както казах и нагоре - зависи какво учиш - относно това дали можеш едновременно да тикаш и една, че и две магистратури в добавка. Зависи също така дали само учиш, или и работиш, зависи дали си стипендиант... Естествено, че възможността зависи от тези и още 100-ина фактора. На мен думата ми беше дали е законово възможно, дали не е, важното е да е (за мен), пък който може да се справи - да заповяда. То си е негова работа как ще успява и дали ще може.
Разбира се, че всякакви "медицински" и свързани с тях специалности - изискват само с това да се занимаваш, такова е естеството на материята. Но зер - не е само медицината и подобни в програмите на ВУЗ-овете, има куп други науки и специалности, позволяващи в няколко техни "клона" едновременно да учиш и да се доквалифицираш... То откъде тръгна въпросът, че къде отидохме - сефте
Иначе в НБУ е щатската система на обучение и оценяване (доколкото знам), аз я харесвам повече, НО не защото така ми беше по-лесно да завърша. Дори напротив. "Лесно" - в смисъл сравнявам с колко учене имам шанс по тази система да взема изпити и с колко по тази в повечето ни държавни ВУЗ-ове. Ами в НБУ нямам шанс да изтикам на изпит, ако не съм учила наистина - факт. Изтиквала съм в държавния, с 5 прочетени въпроса, от конспект 35 въпроса, че и 5-ца ми писаха.
Пък аз да си призная отидох, ей така "тестово" да видя какво представлява самият изпит, не с идеята, че реално ще опитвам да го взема, па било и с тройка... Еми сори, ама като поразточих локумите (аз щото хич не мога нали
) на писмения въпрос, като взех да клепам на асистента и да говоря уж по темата, ама то едни чисто общи приказки - беше редно да ме скъсат, та две минус да имам. И това е изпит по "Стопанска история" - учебникът дебел колкото два телефонни указателя...еми не бива да мога да го взема тоя изпит с 50 попрочетени оттук-оттам страници и каквото знам от обща култура по тия въпроси. Обаче го взех и то с висока оценка. А самият учебник го четох подробно години по-късно, ей така вече от интерес, не щото за изпит ми трябва - то си е интересен де, като материя.
Да, тестът ти дава "подсказка" с готовите отговори, но ако хабер нямаш за к'во става дума - тая "подсказка" не ти върши работа. И второ, МНОГО ВАЖНО за мен - в тестът са концентрирани питания за наистина важното, базовото за даден предмет (в моята си специалност говоря). Не да пиша "есета" с общи приказки по 5-6 листа, за да покажа, че знам същественото дето е половин страничка по този въпрос. Разбира се...в зависимост от предмета - имахме и "отворени тестове". Или по статистика и висша математика - ми имаш условие, имаш 4 крайни отговора, ама следва да си решиш задачата, че да получиш някой от 4-те. Ако получиш 5-ти
, да "подсказка", че си сгрешил, можеш пак да я решаваш, ама нямаш пък времето за целта. Е на 30 задачи математически за 1 час - не моЙш им нацели отговорите на случаен принцип и да минеш. И за 10 не можеш. Или някой 1 на 1000000 ще успее. Но пак подчертавам - говоря за моето си образование и кое е по-добро като вид обучение и начин на изпитване за него. Ако съм на изпит по анатомия да кажем - за мен е по-логично да пиша въпрос, не да цъкам някое тестче, ама това според мен. Има по-умни глави от моята за тия неща все пак.
Категорично обаче, в НБУ, като учебници (те ти дават техни си издания, влизат си в таксата), като начин на преподаване, като начин на изпитване - бях много по-мотивирана наистина да уча и учех. Нямаше го моментът да се почувствам прецакана, заради нечие субективно отношение. Или пък да взема изпит (както си признах че ми се случи), когато директно си бях за късане. Не знам как да го обясня....чувството ми за справедливост (освен другите плюсове) - никога не е било засягано там. Полагам усилия - имам резултат, не полагам - нямам. "Чиста и проста" сметка. Няма "заверки", няма "А ти купи ли си МОЯ учебник", "А ти беше ли на еди кое си упражнение?". Като не съм била - за моя сметка си остава, на мен ще ми е по-трудно сама да усвоя материала и пр. Изпитът е един за всички обаче и се искат еднакви знания на него. Кой бил на лекции, кой не бил и защо - никой не го интересува (и правилно) - искат ти еди какъв си резултат и точка. Докато учех редовно - имахме и постоянно текущи изпити по преметите и оценката се оформяше + резултатите от тях, към този от самият изпит, 30/70 % мисля. Като минах "дистанционно" - к'вото направя на изпита това. Като не го взема - пак се явявам докато науча каквото се иска от мен както трябва.
И администрацията се държеше както следва да се държи - в моя услуга, за всичко каквото се сетиш, усмихнати, експедитивни... Ако сега реша нещо да уча в България баш - няма да се замисля къде да е да ти кажа (специалност, която имат там де, нямат всичко на света). По-скъпо е - да, ама има защо.