Това за стрелката дето го разправяте, аз в Ст. Загора съм го виждала само на едно кръстовище, ако говорим за същото де. Светофарът светва зелено за минаващите направо и за завиващите на ляво, но има монтирано на следващата светофарна уредба едно такова, като единичен светофар. И в него свети една стрелка за на ляво - бяла на черен фон.
Истината е, че много му се чудех това какво е и какво означава. Нямам спомен да съм учила за такава сигнализация на курса, а и до момента - на това кръстовище само съм виждала такава стрелка. Може би от 2-3 години я има някъде. Та си правя левия завой както навсякъде другаде - "на тръни" и бързайки да се изнеса. Направи ми впечатление обаче, че за разлика от други места, колите, които следва да тръгнат (понеже вече им е зелено) - не тръгват и си се изнасям спокойно. Но все още не правех връзка, че това е заради тази стрелка и на тях всъщност им е червен светофара още някоя секунда отгоре, че правещите ляв завой да го направят безопасно.
По някое време коментирах въпросната стрелка с познати и точно един от тях живял в Германия ми обясни какво е това и каква му е целта. Не знам дали по същия начин изглежда и там, но явно функцията е същата.
Боби, ситуация в България, при която имаш защитен ляв завой....сещам се само за една такава аз лично. Караш по някой по-големичък булевард с повече от две ленти в едната посока и за най-лявата от тях - имаш си светофар обозначаващ завой само на ляво. Тогава, докато за теб е зелено - за тези отсреща е червено и завиваш спокойно. Иначе, в повечето случаи - правиш такъв от лента и на светофар, който разрешава движение направо и на ляво, същият е и за тези отсреща. И става един мармалад чуден... Ако ти завиваш наляво и някой срещу теб ще завива наляво - трябва да се разминете безопасно в кръстовището първо. А после този след мен може да е за на право, а отсреща да има друг за на ляво. По такива кръстовища е винаги яко свирене, псувни и много често се удрят. Или пък пътното платно събира три коли, няма маркировка по средата и се ползва като път с две платна. Но при завой на ляво - ти "на око" определяш къде е "средната лента" нагласяш се там и оттам си правиш левия завой, когато ти дойде ред. Псуват те движещите се направо срещу теб, понеже пък им стесняваш на тях платното така, в случай, че на някое кръстовище (не на всички е така) в същия момент е разрешен и десен завой за тези движещи се по перпендикулярната улица на тази по която караш ти. Понеже минаващите направо и тези за надясно от другата улица - следва да се пласират в едно и също платно на твоята и това ги бави, минават по-малко хора. Ако теб те няма да правиш ляв завой - карат си направо през мястото където ти си застанал. Което реално си е навлизане в насрещното де. Обикновено става така, когато се пресичат някоя по-широчка улица, с по-тясна такава. И другият любим прийом на нашенските шофьори е да не ползват мигачите, или ако все пак го направят - мигачът се пуска едва след като е започнал да извършва съответната маневра, а не преди това, че останалите да са наясно какво смята да прави. За водачите на особено скъпи и едрогабаритни автомобили - явно е въпрос на чест да не ползват мигачите, защото за тях следва всеки каращ нещо по-евтинко и дребничко да им осигури място за преминаване и да им се поклони. Явно.
На моя позната, която управляваше Мрцедес G-класа (кубчето) преди години й се подиграваха, че била единствената в София, която кара такова нещо и дава мигач. Понеже въпросните машини у нас - масово се управляваха едно време (че и сега) от охраните ескортиращи някоя мутра - демек се движеха като "конниците на апокалипсиса" и ни светофари, ни предимства, ни мигачи базареха. И всички се бяхме научили като ги видим да се задават - да им правим път и да ги чакаме да минат, щото иначе - хем си прегазен, хем си и пребит (ако оживееш). И на магистрала правят същото де. Както си караш харабийската и изведнъж в огледалото за обратно виждане забелязваш някакъв конвой идващ за теб с над 200 км/час и бързаш да се изнесеш, ако може и в аварийната лента, че да не им пречиш. Понеже те карат задължително заемайки двете платна. Шефът напред с някое Бентли, Ферари и от вида, а отзад няколко джипки с кратунковци му правят "крило". При последното ми ходене към морето ми се случи пак тази ситуация. Иначе казано - видиш ли да се задават такива зад тебе - реагираш по същия начин, ако видиш, че се задава ескорта на мин. председателя ескортиран от колите на НСО с лампите. Да подаваш жалби е крайно безсмислено упражнение.
Пък за ситуацията, която описваш с еднопосочни и двупосочни - би трябвало преди да навлезеш в такава отсечка да имаш знак, указващ, че и двете платна са за една посока на движение, ако го нямаш - считаш, че е двупосочно. Но както ти казах и по-горе - тук сме много зле откъм маркировки, където трябва да има знак - няма изобщо, на друго място пък има взаимноизключващи се знаци. Наскоро ми беше попаднала снимка, на едни знаци забучени на едно островче на пътя. На едно пилонче са три броя знаците и забележи какви са: Най горният указва задължително движение на ляво, или на дясно, под него има знак "стоп", а най-отдолу се мъдри знак "път с предимство"
Ако я намеря снимката ще постна тук. Как хем съм на "стоп", хем на "път с предимство" - нЕам идея, явно не съм внимавала на курса достатъчно.